Cyclone George & Coral Bay - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Sietse Hof - WaarBenJij.nu Cyclone George & Coral Bay - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Sietse Hof - WaarBenJij.nu

Cyclone George & Coral Bay

Door: Sietse

Blijf op de hoogte en volg Sietse

20 Maart 2007 | Australië, Exmouth

Heeejjj, daar ben ik dan weer met even een update van mijn reis want ik kan je vertellen: Wij hebben weer heel wat meegemaakt hier hoor.

Het begon nadat we 4 Dagen in Broome waren geweest want daar hadden we het wel gezien.
De avond voordat we vertrokken hadden we veel spullen al ingepakt om de volgende ochtend vroeg te kunnen vertrekken. Helaas begon het die avond te regenen en onze 2de tent waar ik en Rosa in lagen bleek niet echt bestand te zijn tegen de hevige regenbuien waardoor we midden in de nacht wakker werden met 5CM water in onze tent. Rosa is in de auto verder gaan slapen en ik heb de rest van de nacht wakker gedreven op mijn luchtbed :( Daardoor stond ik wel lekker vroeg op om half 7 om alvast wat spullen te drogen en te pakken. Helaas ontbrak bij die 2 duitsers het spitze-finger- geful nogal en Rosa is ook al niet echt een ochtendmens dus uiteindelijk vertrokken we rond half 11 richting Exmouth wat we overigens diezelfde dag niet meer zouden halen want het regende te hard om echt kilometers te maken. Gelukkig koelde de motor daardoor wel weer goed :). Voordat we vertrokken deelde de Campingeigenaar ons nog wel even dat we de Cyclone George in de gaten moesten houden want die zou wel eens van koers kunnen veranderen en landinwaarts kunnen gaan. Na 600KM regen kwamen we dan in Port Hedland aan. Eindelijk weer eens een stad waar we konden tanken en wat eten konden inslaan. Maar niets was minder waar. Zodra we het oude mijnstadje inreden leek het wel een spookstad. Alle winkels waren dicht, Geen mens op straat, zelfs de pompstations waren gesloten. Uiteindelijk na wat rondjes gereden te hebben kwamen we een paar gasten in Legeruniform tegen die van de SES (State Emergency Service) waren en die vertelde ons dat de stad onder "Yellow Alert" stond vanwege de Cycloon George en alle mensen geevacueerd waren. Omdat we nergens konden tanken en het al 5 uur was en de volgende plaats ook niet konden halen adviseerde de SES om naar het evacuatiecentrum te rijden en daar de Cyclone uit te zitten. Zo gezegt zo gedaan aan daar gingen we dan, op naar het evacuatiecentrum, wat precies aan onze verwachtingen voldeed: een oude gymzaal/kindercreche met allemaal matjes en eten n drinken. Helemaal niet verkeerd voor ons wat wij hebben het vaker minder luxe gehad. Onder de rest van de evacuees waren een aantal backpackers en reizigers en veel mensen die in een risicogebied wonen voor als er overstromingen zouden voorkomen. We werden goed verzorgt en op de hoogte gehouden van de status van de Cycloon en het laatste bericht was om 21:15 dat de Cycloon George met Categorie 4 70 KM Noord-Oost van Port Hedland bevond en met 20Km/h richting het zuiden ging. Daarna viel de Stroom en even later ook de Radio uit en was het afwachten geblazen. Buiten werd er ook geblazen met een windstoten van 275 km/h er helaas heb ik geen foto's of filmpjes kunnen maken omdat het al donker was maar een indrukwekkend geluid is het wel. De Cycloon is uiteindelijk 30 km ten noorden van ons aan Land gekomen en de volgende ochtend konden we de schade opnemen. Veel Bomen om en wat schade aan huizen en auto's maar onze trouwe Ford Falcon stond nog schadevrij op de parkeerplaats :). Uiteindelijk zijn er 3 doden gevallen en 15 gewonden en vooral veel schade aan Port Hedland . Voor een compleet verhaal van de Cyclone zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclone_George
Wij konden helaas diezelfde dag nog niet weg want geen stroom=geen benzine en alles was nog steeds gesloten. de 2de dag kwamen er ook langzaam meer mensen het cetrum binnen die allemaal uit mijn en werk kampen buiten Port Hedland vandaan kwamen en wij konden mooi nog een avondje gratis eten en slapen. De dag daarna kregen we s'ochtend veel berichten binnen dat alle wegen gesloten waren door overstromingen vanwege de Cycloon maar na even een belletje naar de Road Reports Service bleek dat de weg richting Exmouth wel open was. we vetrokken dan ook met 3 andere auto's op zoek naar een tankstation wat open was. Helaas waren er nog veel delen van de stad zonder stroom en na 1 uur rijden vonden we er eentje in South Hedland. natuurlijk waren we niet de enige dus konden we in de file van 50 auto's aansluiten die allemaal benzine wilde. Onderweg nog n paar plekken gehad waar water lag maar niet erger dan dat wij in de NT hebben meegemaakt :) dus zijn we aan een stuk door gereden tot aan Exmouth. Daar kan je vanaf het strand je snorkelsetje pakken en zo het Koraal bekijken omdat het Reef hier 100 meter uit de kust ligt.
We zijn een aantal dagen in Cape Range National Park gebleven en hebben hier tijdens het Snorkellen veel verschillende soorten Haaien, Stingrays, Schildpadden en andere Vissen gezien. Ondertussen begonnen Rosa en ik ons n beetje te ergeren aan de duitse boekenclub aangezien de meiden alleen maar lezen of sliepen de hele dag en het we zaten al een plek te verzinnen om ze eruit te gooien. In het National Park kwamen ook de 4 Duitsers weer tegen die we voor het laatst in Darwin hadden gezien. dit keer niet met een 4WD maar een oud Toyotabusje waar ze net in paste. Altijd gezellig en samen zijn we richting Coral Bay gegaan. Hier wilde we een boottripje doen om te kunnen zwemmen met Whalesharks. Deze reuze haai zo groot als een walvis kan wel 12 Meter lang worden en komt veel in de regio daar voor. Het was nog een beetje vroeg in het seizoen voor Whalesharks maar de vorige tripjes hadden ze er 1 en 2 gezien dus wij vol vertrouwen die tour geboekt van 320 dollar (niet goedkoop :() Maar helaas. je kan niet altijd geluk hebben en ondanks 1 vliegtuig en 1 boot die het hele gebied afzoeken naar een Whaleshark hebben we ze die dag niet kunnen zien. Gelukkig mag je dan nog 1 keer de trip opnieuw doen en Rosa en de 4 jongens hebben dat dan ook Vandaag gedaan.
Ik heb hele andere plannen en heb afscheid genomen van Rosa vanochtend omdat ik ga werken op de Mackerel Islands vlak boven Onslow (Exmouth) Hier werk ik 4 a 5 uur per dag doe wat klusjes, beetje helpen met bootjes laden en lossen. achter de bar staan, onderhoud enz.
en de rest van de dag kan ik Vissen/Snorkellen/Duiken of gewoon lekker nix doen. om je n beetje n indruk te geven (of nog meer jaloers te maken :)) zie www.mackerelislands.com.au Even kijken of ik ook zo'n Makreel van 30 Kilo aan de haak kan slaan. Foto;s en Verhaal volgen over n week of 5 wel aangezien ik waarschijnlijk geen internet/telefoon daar heb.

Beginnen de lentekriebels daar al in Holland?

See Ya,
Sietse

PS: de foto;s van Broome heb ook eindelijk kunnen uploaden dus die staan er ook op.

• 20 Maart 2007 - 08:26

Dick Piersma:

Hallo Sietse,de temp is hier in Alkmaar ongeveer 6 graden met regen,hagelbuien,en harde wind.dus nog geen zomer...geniet maar van de temp daar,en veel plezier..!!!

• 20 Maart 2007 - 09:04

Sietse:

Hoi Dick, ruilen dan? het is hier 41 graden in het internetcafe. ook geen pretje hoor. Toch heb ik dit liever dan 6 graden. Brrrr moet er niet aan denken.

• 20 Maart 2007 - 09:05

Dorian:

Komen wij in Nederland met onze lullige 100 km p/u stormpjes aan!
    Mooie verhalen voor later Siets.

• 20 Maart 2007 - 09:07

Dorian :

41 graden droge lucht ok. Maar vochtig dan beweeg je niet meer.

• 20 Maart 2007 - 10:57

Joris:

blij dat ik tussen die temperaturen in zit hier... relax zonnetje en gegokte 27 graden :)
    groeten uit houtbay! zuid afrika

• 20 Maart 2007 - 13:59

!lse & Thijn:

hey man,

wanneer kom je nou s trug? hahaha nee hoor, heb je t gezelly?
    groetjes ons.
    have fun

• 20 Maart 2007 - 16:36

Renée:

Mooi verhaal! Niet verkeerd 2 daagjes gratis eten, altijd handig!!

Werkse voor de komende weken, zal wel weer even wennen zijn ;-)!!

Geniet ervan, kus Renée

• 20 Maart 2007 - 16:53

Dave&emmy:

leuk die george weer eens wat anders! veel succes met je nieuwe job. az in de kwartfinale uefacup tegen werder bremen.berdos 4 verliest van bergen 5 dus ze missen je niet.groetjes en see ya

• 20 Maart 2007 - 17:13

Suus:

Jeetje Siets! Wat een prachtige foto´s!!! En wat een verhaal.....wel spannend om zoiets ook eens mee te maken! 41 graden, pffieuww! Hier in STG graadje of 30, net lekker zou ik zeggen! ;-)

Hou je haaks en succes op je werk! Kus Suus

• 20 Maart 2007 - 17:35

Jeroen Dekker:

Hey Siets! Goed verhaal weer en mooie foto's. Keep 'em coming, mate!

• 20 Maart 2007 - 17:52

Femke:

he broertje, wat een mooie verhalen allemaal weer. en nog steeds lekker weer bij jou. hier was het vorige week wel lekker maar deze week is het weer helemaal k.t bah. veel plezier komende weken en ik spreek je later. dikke kus je zusje die bijna jarig is!!!

• 20 Maart 2007 - 18:43

Barry(dreads):

Yo sietse,dit is de eerste x dat ik jouw site open....heb pas sinds kort internet...ik heb dus niet al je verhalen gelezen en je pics gezien:s daar ben ik wel ff zoet mee hahaha!!!maar van wat ik heb gelezen gaat het je goed man!! houden zo!!!geniet van de rustige westkust, het is een hoop rijden maar er is genoeg te zien!!Oja, mocht je nog een weekje over hebben....tasmanie vond ik echt de kers op de ijstaart!En met een beetje fantasie...draai australie om,teken een hoorntje aan de onderkant en dan zweeft de kers tasmanie boven het overheerlijke ijsje.
    Geniet van alles!! no wacking furries!!!Gr barry

• 21 Maart 2007 - 13:12

Ella:

Hey Siets, Jij maakt daar ook echt van alles mee!! Volgens mij was George wel spannend, maar gelukkig zijn jullie er zonder kleerscheuren van af gekomen. Zaterdag hebben we Foute avond gehad in BG, was weer erg gezellig, hihi... Nog veel plezier en tot je volgende verhaal. Veel liefs

• 21 Maart 2007 - 18:55

Johan,Floretta:

Weer gave foto's en een indrukwekkend verhaal,geniet verder en werkse voor de komende periode.
    See you

• 22 Maart 2007 - 12:19

Christa:

Hey Siets,
    leuk om je verhalen te lezen, ben weer helemaal op de hoogte (nou ja, bijna helemaal dan :)...! Have fun!

• 26 Maart 2007 - 18:40

Lidy Hopman:

heee sietse,

ja, je moeder bracht me op het idee, ze liet een berichtje achter op suus d'r site, dus ik dacht ja, natuurlijk moet ik sietse z'n berichten ook even lezen. wat een avonturen maak jij mee!!! geweldig.

zo te lezen heb je het onwijs naar je zin, en zie je veel van het land. geweldig!!!

ook de foto's zijn schitterend.

geniet verder van je avonturen en ga je zeker volgen!

lieve groet van de moeder van Renee en Suus.

• 28 Maart 2007 - 05:06

Will:

Hoi Siets, gefeliciteerd met de verjaardag van je zusje,wij gaan er een gezellige dag van maken '' ik hoop jij ook '' .Ik ben heel nieuwsgierig naar foto's met van die mega vissen. Ik hoop dat het je lukt om met behulp van ... er een te vangen. Succes ermee EN GENIET ervan.XXX MAM.

• 01 April 2007 - 18:49

Jeroen En Kim:

wat een leuk verhaal weer!we genieten er altijd van!!nog veel plezier en spreek joe later!x ons

• 03 April 2007 - 08:16

Michiel En Joyce:

Heey siets! wat fijn dat je het nog steeds zo naar je zin hebt! Zo af en toe lezen we je verhalen maar we moeten je nog bijhouden, anders moeten we zoveel lezen in een keer! wat een avonturen...Mooie weer komt nu beetje bij beetje ook deze kant op.Maarja april doet wat hij wil!groetjes daar en en veel plezier!

• 04 April 2007 - 07:16

Sarah:

Hey Sietse
    Hoe gaat het vissen daar, ik denk dat het weer wel mee zit op het moment, beter dan e cyclone's maar dat krijg je hier. Nou we hebben post voor je klaar liggen hier in Perth, en je zegt maar waaneer je langs komt.

Keep Catching the big ones!

X Saar

• 21 April 2007 - 02:09

Ian:

Hey man,
    Hoe ist nu met je autotje? alles weer gefixt?
    wat een geluk bij een ongeluk daT deze nuchtere hollander even stopte bij de benzinepomp :)

kben nu in Coral bay,zeer goed te doen,slaap gratis,elke dag snorkelen en bakken in de zon...
    marem hier geen rifhaaien/schildpadden enz.... moet ik voor dat tog naar exmouth? en het nat. park daaro?

ik verw8 nog wat tips van je ;)

gr en sucses met je verdere reis...

Ian,

*ian.aroundtheglobe.nl*

• 21 April 2007 - 10:25

Liesbeth:

Zo, Sietse. Wij zijn ook weer terug uit Down Under. 5 Weken New Zealand 2 dg. regen en een schitterende ervaring rijker. We hebben ook 2 Nederlandse jongens ontmoet die "even " over waren uit Australie. Zij hadden daar 5 maanden gezeten en deden nu 1 maand NZ. Vonden het ook schitterend in NZ. Wanneer je daar heen gaat weet ik niet maar doe ze vooral allemaal de groeten want we hebben er veel ontmoet. Ook uit andere landen trouwens. Allemaal in de backpakkers keukens op de campings!!GEWELDIG!!! Sietse groeten van ons weer uit het heel gewone maar toch ook weer gezellige Noord Scharwoude.