Whitsunday Islands: Mooiste plekje op aarde - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Sietse Hof - WaarBenJij.nu Whitsunday Islands: Mooiste plekje op aarde - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Sietse Hof - WaarBenJij.nu

Whitsunday Islands: Mooiste plekje op aarde

Door: Sietse

Blijf op de hoogte en volg Sietse

05 November 2006 | Australië, Airlie Beach

Dag Thuisblijvers, daar ben ik dan weer eens met een verhaaltje. Voordat we onze zeil en snorkeltrip hadden geboekt hebben we eerst een paar dagen van Airlie Beach genoten. Omdat de Whitsunday Islands op nummer 1 staat van de to-see/to-do list van iedereen die australie bezoekt kan je je voorstellen dat dit kleine dorpje langs de kust omgetoverd is in een waar Backpackersparadijs. Met meer Pubs en Dancings dan Hostels is het echt heel lang uit te houden. helaas gaan de centje hier ook iets sneller als je elke avond uit gaat dus na 2 dagen besloten we dan toch maar onze Trip te boeken. Met een keuze uit ruim 100 boten is dat nog niet eens zo makkelijk maar er zijn eigenlijk 3 categorieen. Je hebt de MAXI Trip waar je op grote Catamarans gaat en onderweg ook veel moet meehelpen met zeilen. Op zich er leuk en de nadruk ligt meer op zeilen dan feesten. maar als er geen of weinig wind is dan zit je toch de hele dag te luieren op het dek en dan te bedenken dat dit de duurste is er vaak meer dan 40 mensen aan boord zijn hebben we deze maar overgeslagen. Daarna komt Adventure waarbij je op vaak iets minder luxe of grote schepen de eilanden en het rif gaat verkennen en waarbij je mag helpen met zeilen maar niet per se hoeft. dit zijn vaak gezelligere en kleinere groepen en n feestje op z'n tijd kan hier ook wel. De laatste categorie zijn de Partyboats waarbij je eigenlijk helemaal niks ziet omdat je alleen maar aan het zuipen of slapen bent en deze is erg populair onder de engelsen en ieren moet ik zeggen. Wij hebben maar voor de middelste categorie gekozen en gingen de volgende dag met de S.V. Whitehaven mee. Gewapend met erg weinig kleding en een koeltas vol bier stapte we 1 uur aan boord van de boot. Er was weinig wind dus dan maar op de motor varen en na 6 uurtje waren we dan bij onze eerste snorkelbestemming aangekomen. hier wat uitleg gehad over het snorkelen en de veiligheid en iedereen hier moet ook een Stingersuite aan die je beschermt tegen de steken van kwallen. Niet van die onschuldige beestjes die je wel eens in de Noordzee ziet en n beetje iritatie opleveren maar meer een van de gevaarlijkste soorten ter wereld met tentakels van 5 meter lang die er voor zorgen dat je organen niet normaal meer functioneren zodra je gestoken word of waaraan je zelfs kunt overlijden als je niet snel genoeg geholpen word. Dan toch maar zo'n stingersuite aan hoe belachelijk het er ook uit ziet. Na wat flippers en snorkels meteen het water ingedoken en dan gaat er echt een hele nieuwe wereld voor je open. zodra je het water in gaat en naar de bodem zit te staren zie je echt practige koraalriffen en vissen waar Finding Nemo niks bij is. Zulke mooien kleuren en allemaal zo dichtbij en onaangetast dat je je afvraagt waarom sommige mensen dit stuk maken. Het is eigenlijk niet in woorden te omschrijven en meer zo'n Hier-had-je-bij-moeten-zijn ervaringen. Voor degenen die wel eens gedoken hebben zegt het veel meer natuurlijk en helemaal als je op het Great Barrier Reef gedoken hebt. Veel tijd om alles te zien hadden we niet en na een half uurtje gingen we weer verder naar een ander eiland omdat de wind gunstig was en we dan de eerste dag helemaal naar de ander kant konden gaan om s'ochtend het strand daar te verkennen. de rest van de dag lekker gegeten gelezen, met andere mensen op de boot gesproken en wat van de omgeving genieten wat je hier overigens zeker moet doen omdat zo'n trip maar 3 dagen duurt. De volgende ochtend zijn we om half 7 opgestaan om de reuzeschildpadden te zien en daarna zijn we naar het Whitsunday Beach geweest. Dit strand is vanuit de verte gezien precies hetzelfde als alle andere practige witte stranden met lichtblauwe zee maar wat strand zo speciaal maakt is de samenstelling van het zand hier. Door de rotsen en aardverschuiving bestaat het zand uit 80% silicium waardoor het een van het fijnste zand ter wereld is. Sterker nog. De Lens van de Humbletelescoop is met dit zand geslepen en de jappanners hebben er miljoenen voor over om dit in hun industrie te kunnen gebruiken. gelukkig is alles hier beschermt en zullen die spleetogen het nooit kunnen gebruiken. Na dit strand zijn we naar een van de uitkijkposten geweest om allemaal onze eigen postkaart te kunnen maken van een van de mooiste plekken ter wereld (zie foto). Ook zijn we hier nog wat verhalen en weetjes over de Aboriginals te weten gekomen en hebben daarna nog wat gesnorkeld. Weer wat nieuwe vissen gezien en als je soms onderduikt tijdens het snorkelen zie je nog veel meer. Zo heeft Rosa een haai gezien en wouter een Reuzezeeschilpad onder water. Allemaal erg mooi en helaas heb ik er weinig foto's van maar om hier foto's van te maken is toch erg lastig onder water en zo mooi als dat je het met je eigen ogen ziet zal het niet worden. S;avonds nog wat rare drinkspellentjes gedaan en veel lol gehad. volgende ochtend ook weer gesnorkeld. weer mooi allemaal en daarna weer terug naar Airlie Beach. in Airlie beach waren we net op tijd aangekomen voor een lokaal festival daar met allerlei evenementen. het begon met practig professioneel vuurwerk wat wel 15 minuten duurde en het ging 10 dagen door. we zijn nog n paar dagen in Airlie beach gebleven en hebben nog wat andere mensen van de Jumbo groep ontmoet. vervolgens zijn we weer verder gegaan naar Townsville. wat maar 2 uurtjes rijden is. ik moet helaas weer stoppen want het internetcafe gaat over 10 min dicht. volgende verhaal zal wel snel komen.
de foto's ook trouwens. hoewel ik er niet zoveel maak omdat de camera nogal groot is om overal naartoe mee te nemen.

See Ya.

• 18 November 2006 - 10:07

Helen:

Siets, ontzettend leuk om je verhalen te lezen!
    En wat zijn die foto's van de Whitsunday Islands mooi! Ben niet jaloers, hoor ;)

• 18 November 2006 - 10:39

Dorian:

Ik neem aan dat je niet meer naar Nederland komt!

• 18 November 2006 - 12:01

Suus:

Super Siets! Weer heerlijke verhalen om te lezen en te zien dat je volop aan het genieten bent....blijf ons maar lekker jaloers maken en have fun!!! :-)

Dikke kus Suus\

PS.Probeer toch je toestel z.v.m mee te nemen please, is ook leuker voor de kijkers thuis! ;-)

• 18 November 2006 - 15:16

Linda:

Hoi Siets, Ben echt jaloers hoor op je! Geniet nog lang van deze trip en maak nog veel mooie foto's voor de thuisblijvers!! Veel liefs Linda en Rudy

• 18 November 2006 - 15:29

Jolanda:

he siets
    wat een verhalen en een prachtige foto's
    geniet ervan en denk wel een beetje aan ons als je lekker op een terras een biertje zit tedrinken
    dikke kus jolanda

• 18 November 2006 - 18:34

Tuurlijk!:

Hey Sietse!

Mooie verhalen en foto's weer. Te gek hoor.

• 19 November 2006 - 07:31

Will:

Hoi Siets, wat weer 'n belevenissen.Mijn dag begint goed zo met die gezellige verhalen van je. XXX MAM

• 19 November 2006 - 13:50

Friso:

heey siets

ik ben echt jaloers het ziet er echt super mooi uit

gr friso

• 20 November 2006 - 19:10

Dave :

are you come from a land down under.and yes you can feel the thunder.........topper siets hang on. see you later gr. dave

• 20 November 2006 - 19:11

Floretta En Johan:

Het klinkt allemaal super en de foto's zijn geweldig.Het is te gek om zo een beetje mee te genieten van je reis.
    Gr. van ons

• 21 November 2006 - 15:14

Maikel En Sas:

We zijn weer helemaal op de hoogte!!! Super en wat een foto's....inderdaad het mooiste plekje op aarde. Moeten wij ook maar eens gaan bekijken. Blijf genieten dan doen wij dat ook vanuit een al kouder wordend Nederland.
    Kus Maik & Sas