Leuk toch? Zo'n zeiltochtje, zou je denken........ - Reisverslag uit Suva, Fiji van Sietse Hof - WaarBenJij.nu Leuk toch? Zo'n zeiltochtje, zou je denken........ - Reisverslag uit Suva, Fiji van Sietse Hof - WaarBenJij.nu

Leuk toch? Zo'n zeiltochtje, zou je denken........

Door: Sietse

Blijf op de hoogte en volg Sietse

13 Mei 2010 | Fiji, Suva

Nou, vergeet het maar als 2 van de crewleden van die ouwe, saaie, pessimistische eikels zijn.
En geloof me, dan is zo'n boot ineens erg klein kan ik je vertellen.

Het begon al in Suva, waar we na het hele incheckproces aan wal konden en de stad verkende.
's avonds hadden we een kleine discussie toen Tyrone, de kapitein, vroeg hoe lang we hier wilde blijven voordat we een van de afgelegen eilandengroep gingen verkennen.
Guido, de italiaan waar ik het goed mee kon vinden, gaf aan dat ie wel n week in Suva wilde blijven. Katherine had het een en ander gelezen over Suva in de Lonely Planet en op basis daarvan vond 1 dag wel genoeg. Als reden zei ze dat alle Aziatische steden op elkaar lijken en liever echte culturele plekken wilde bezoeken. Ikzelf zat er n beetje tussenin omdat zij allemaal maanden de tijd hadden om zich voor te bereiden voor de zeiltocht en ik alles op het laatste moment had moeten regelen.
Ik was dus aan een hoop dingen niet toegekomen in Nieuw Zeeland en had een hele waslijst voor wat ik wilde doen in Suva. Het is tenslotte een vrij westerse stad en de meeste dingen kan je hier nog goedkoper en makkelijker geregeld krijgen ook. Ik wilde dus graag wel een aantal dagen blijven en dus werd er een compromis gemaakt van 2 dagen. te weinig voor mij, maar genoeg voor Katherine en Tyrone. Toen Tyrone vroeg wat Guido dan wel niet de hele week wilde doen, antwoordde ie: gewoon lekker op n terrasje zitten en de mensen en het dagelijks leven voorbij zien gaan. KIJK met zo iemand kan ik het dus wel goed vinden.

Had ik geweten hoe Katherine en Tyrone waren voordat ik aan boord kwam dan had ik nooit deze boot gekozen.

Katherine om te beginnen is erg gesteld op hygiene. Het is bijna een obsessie voor haar.
Ze is echt zo'n Poshgirl, erg stads, is gesteld op luxe dingen, vind een hoop dingen vies of eng en durft dus ook bijna niks te doen. De hele dag loopt ze "Ooh Dear" te roepen en ik had na een paar dagen al een goeie bijnaam voor der: Lady Dear.
Daar komt bij dat ze nog zo'n irritant hoog piepstemmetje heeft wat erg vaak gebruikt word, als er bijvoorbeeld een vlieg in de soep valt, of een drol in de wc drijft omdat de vorige persoon (ik vaak) niet lang genoeg gepompt had om door te trekken.
Moet ik wel bij vertellen dan onze W.C. pomp niet echt goed functioneerde.

Gelukkig hebben we geen muizen of ratten aan boord, anders was ze helemaal door het dak gesprongen, aangezien we geen stoelen hebben om op te staan.

Ze is dus niet echt de slimste en ook niet avontuurlijk ingesteld dus wat doe je dan in gods naam op zo'n boot?

Met Tyrone kon ik in het begin beter opschieten. Hij weet een hoop dingen en kon aardig wat vertellen over de boot maar na een aantal incidenten was dat meteen over.

Zo ben ik dus verantwoordelijk voor het vissen en was ik voordat we aan anker gingen vergeten de vislijnen binnen te halen.
Tyrone had wel gezegd "get the lines in" maar ondertussen was ik ook met de zeilen en het anker bezig en weet ik veel welke lines hij bedoelt. Omdat mijn Engels in spreken erg goed is gaat ie er automatisch ook vanuit dat ik alles meteen de eerste keer versta. Weten jullie bijvoorbeeld wat een Painter is? Ja natuurlijk zei ik. dat is de vent die je huis, auto, boot, tuinhek of wat dan ook verft. Maar nee, dit blijkt een term te zijn voor het touw wat aan de voorkant van de RIB zit. Ooh wat is de RIB, nee dat zijn niet de botten in je lichaam maar staat voor Rigid Inflatable Boat, . Ook wel Dinghy genoemd. of in het Nederlands: Rubberbootje of Zodiac

Zo zijn er dus een hoop termen die ik niet meteen begrijp, wat helemaal niet erg is, maar ga dan niet lopen schelden en de schuld op mij afschuiven als er iets mis gaat, wat Tyrone dus vaak deed.
Ik bedoel, vanaf de dag dat ik op de boot stapte heb ik nog geen een keer een compliment of bedankje gekregen en ik heb aardig wat klusjes gedaan waar ie zelf anders niet uit was gekomen.

Ik weet niet wat z'n probleem is, misschien realiseert ie zich dat hij toch niet zo handig is als ie denkt en dat ie een hoop fouten zelf gemaakt hebt tijdens het bouwen van de boot maar ook daarna. Ik had meer verwacht van een oud wiskunde leraar, meer nee dus.

Er is bijvoorbeeld van alles mis met de boot. Het ontwerp (zeg maar gerust handleiding/bouwtekening) is geweldig. zo lang je er maar niet teveel van afwijkt. Hij daarentegen, op advies van z'n broer die alles veel beter dacht te weten, heeft grote aanpassingen in het ontwerp gemaakt, en daardoor blijkt ie nu niet zo geweldig te zeilen dan gehoopt was. Sommige dingen heeft ie aangepast in de 5 maanden in Nieuw Zeeland, maar zolang hij het complete rig niet vervangt zal het nooit een waardige catamaran worden.

Daar komt ook nog eens bij dat hij erg precies is en alles moet via zijn manier, en het is eigenlijk n beetje een watje en hij durft geen risico's te nemen. goed voor zeilen zou je denken. maar waarom ga je dan 2 weken voordat het orkaanseizoen over is al weg vanuit Fiji, ook al zie je dat er wat fronten (lagedrukgebieden) tussen NZ en Fiji hangen. Onderweg veranderde de weerssituatie regelmatig maar je kan toch zeker wel 2 dagen van tevoren een laag aan zien komen en uiteindelijk hebben we daarop niet gewacht of zijn we er omheen gegaan, Maar nee, we gingen er dwars doorheen. Ik vond het wel spannend uiteraard maar nu ik n beetje weet hoe de boot is. en degene die hem gebouwd heb beter heb leren kennen. is mijn vertrouwen in de boot n stuk gedaald.

Is het nou zo moeilijk om een beetje lol te hebben af en toe. beetje meer sociaal, een keer een gesprek beginnen in plaats van altijd maar te luisteren en ja te knikken. ik had echt meer verwacht van deze 2 Ieren maar misschien omdat ze uit Noord-
Ierland komen heb ik me daarin vergist.

Guido kon Katherine ook niet uitstaan maar kon in het begin nog wel opschieten met Tyrone, totdat op een ochtend Tyrone een grote drol in hun w.c. pot vond en Guido vervolgens helemaal verrot schold. Guido was net half wakker en wist niet wat ie had fout gedaan maar antwoordde luid in het Italiaans en hoewel m'n Italiaans niet geweldig is kon ik wel opvatten dat het zeker geen nette woorden waren. Toen was letterlijk de stront aan de knikker.

Hij had maanden daarvoor aan de boot geholpen met onderhoud en aanpassingen en kreeg nu dus stank voor dank.
Ook omdat ie niks betaald kreeg voor dit alles en elke dag toch 8 uur lang aan die klote boot allemaal rotklusjes moest doen had ie het helemaal gehad met Tyrone en wilde zo snel mogelijk van de boot.

Die W.C pompen waren nodig toe aan onderhoud en omdat hij zei dat hij het de laatste keer had gedaan moesten Guido en ik dit dus doen. Je ziet Lady Dear natuurlijk niet zo'n pomp schoonmaken.

En geloof me, dit is echt geen fijn klusje. Mijn pomp bleek ook nog eens stuk te zijn en deze heb ik zelf provisorisch, maar wel goed, weer weten te repareren. eenmaal alles weer in elkaar gezet en gemonteerd bleek hij niet te werken. Ook ik kreeg dus de schuld van alles en hij zei dat ik het maar weer uit elkaar moest halen. Stront chagrijnig en geïrriteerd dat ik was weigerde ik en liet hem zelf lekker z'n handjes wapperen. Uiteindelijk bleek er een rubbertje te lekken wat al lang vervangen had moeten worden en dus totaal niet mijn schuld was.

Maar goed, gelukkig had ik Guido nog, dacht ik, totdat het eerste de beste vliegveld in zicht was en hij direct een vlucht naar huis had geboekt, niet alleen omdat hij het niet meer kon uithouden op de boot maar ook omdat hij een rechtszaak aan z'n broek had hangen van zijn vorige bedrijf in Italië. Daar ging me maatje dus, en nu zit ik met deze 2 tortelduifjes opgescheept.

Tyrone en Katherine kunnen het inmiddels erg goed met elkaar vinden, het lijkt wel op een getrouwd stel af en toe, en ik zit daar dus tussen in.

Gelukkig heb ik me muziek en films nog en heb ik een oplader weten te maken waardoor ik in me bed de laptop kan gebruiken dus vermaak ik me voorlopig met alle cabaretvoorstellingen van Theo Maassen (bedankt Koen en Onne, echt SUPER!)

Er is dus weer ruimte voor een nieuwe crewmember en we hebben al emails gehad van: je raadt het nooit: een Frans meisje en een Amerikaanse jongen. laat dat nou net de 2 nationaliteiten zijn die ik meestal niet uit kan staan en probeer te vermeiden op mijn reis. maar goed, er zitten af en toe minder rotte appels tussen, dus wie weet!

Mijn missie nu is om Katherine het leven zo zuur mogelijk te maken. lekker sarcastische opmerkingen maken en te treiteren totdat ze het niet meer aan kan en van de boot gaat. Maar dit is nog niet zo makkelijk aangezien ze constant beschermd word door tyrone, en hem moet ik uiteraard te vriend houden want hij kan me elk moment van de boot trappen.

Ondertussen ben ik op zoek naar een andere boot want het zeilen en reizen via zee is gewoon geweldig.

Denk je dat dit wel iets voor jouw is en je wilt graag even weg van de dagelijkse sleur, dan is dit je kans!.
Fiji is tenslotte een van de mooiste en vriendelijkste landen ter wereld.
Maar dan wel op de voorwaarde dat je ook mijn ticket terug naar Nederland betaald :) kan ik weer even lekker bijkletsen met me maten die wel ten miste een sociaal leven hebben en graag een biertje lusten.

Het lijkt wel een soap zo onderhand, misschien kan ik dit wel verkopen aan een productiemaatschappij :)

Maar goed, genoeg gegald en gespuid, er waren ook leuke momenten zo af en toe. alleen zal dat verhaaltje en de bijbehorende foto's nog even op zich moeten laten wachten. Heb hier namelijk geen snel internet en kan geen foto's uploaden.
Dus loets, sla dit verhaaltje maar over, ik weet dat je het toch niet leest :)

Nou vooruit dan n paar foto's om je een indruk te geven van onze "leuke" crew.

























  • 13 Mei 2010 - 07:49

    Jan Krygsman:

    Ha die Siets!

    te gek verhaal en verslag weer!
    Just parlez no yanks but Aussie...cheers mate! OZ, OZ, OZ!!

    p.s. gave foto's ook!

  • 13 Mei 2010 - 08:28

    Jeroen:

    He maatje,

    Tjo jij heb het gezellig!!??
    Maak die lady Dear het leven maar goed zuur, gebruik haar als anker of kielhaal haar.
    Je vergezellen op de boot zal niet gaan,maar je terug halen naar Nederland daar zijn we het wel mee eens.
    Nog heel veel plezier en ik hoop dat je een leukere boot of team treft.
    Hopelijk tot snel,
    gr je maatje

  • 13 Mei 2010 - 08:34

    Petra:

    hey sietske,
    vast geen idee wie ik ben, maar het heeft iets met HHH te maken en patat in kathmandu.
    maar goed dat terzijde, ik vind het echt vet wat jenu weer aan het doen bent. prachtig project, varen maar vooral ook op zo een klein stukje met wildvreemde mensen zitten 24h...er zijn psychologische experimenten gedaan die hier op lijken ;)
    Ik lees met plzr je verhalen enhoop dat le france ou l'american een beetje gaan meevallen!!

    keep us posted!! grtzz Petra

  • 13 Mei 2010 - 08:35

    Will:

    Ondanks alle irritatie en ellende die je op dit moment meemaak, ben jij in staat om er toch 'n leuk verhaaltje van te maken. Je heb mij in ieder geval aan het lachen gemaakt.
    Maar ik heb met je te doen,en hoop dan ook spoedig dat je zo gauw mogelijk 'n andere zeilboot vind met GEZELLIGE mensen waarmee je de tocht verder kan ondernemen. Succes Mam

  • 13 Mei 2010 - 08:43

    Madike:

    Hi neef,

    Nou wij zijn ondertussen weer thuis uit Thailand en heb eindelijk tijd gehad om al je nieuwe verhalen weer even helemaal te lezen! Echt super leuk wat je allemaal doet daar ben echt jaloers. Beetje jammer van die mensen maar alles is tot nu toe nog goed gekomen dus er zal hopelijk binnenkort ook wel een nieuwe boot op je pad komen.

    Geniet er lekker van en hopelijk tot snel weer een nieuw verhaal, want zoals mark bij je vorige bericht al zei zo smorgens wakker worden met een verhaal van jou is geen straf!

    Liefs, je nichtje

  • 13 Mei 2010 - 09:40

    Dick & Laura Piersma:

    Sietse..
    We genieten steeds weer van je leuke verhalen en foto's ......wat ons betreft....ga zo door en nog heel veel plezier.....

    Dick en Laura uit Alkmaar..

  • 13 Mei 2010 - 10:47

    Daan:

    sjezus man! keurig verhaal!
    andere boot zoeken denk!

  • 13 Mei 2010 - 11:09

    Sietse:

    Thanks guys, jullie weten niet hoe blij het me maakt af en toe om jullie reacties te lezen, ja petra ik weet nog goed wie je bent hoor. heb nog n paar leuke foto's ergens op de laptop. vandaag hadden we 2 zwitsers op visite, erg leuk stel waar ik het goed mee kon vinden, dus er zijn gelukkig ook leuke momenten :)

  • 13 Mei 2010 - 14:15

    Jurn:

    Ooh Dear wat een verhaal :P

    Hopelijk binnenkort wat andere bemanning of een andere boot, maar dat komt wel goed volgens mij.

  • 13 Mei 2010 - 15:43

    Will:

    Ben blij dat je vanmiddag even dat "zwitsers " gevoel had, Probeer meer van die momenten op te zoeken en dan komt het helemaal weer goed.

    XXX Mam

  • 13 Mei 2010 - 16:09

    Femke:

    he broer
    was je slaap gevallen van de week. ik kreeg geen reactie meer. toch maar een verhaal geschreven... ff lekker alle ellende van je af schrijven. hoop dat het snel veranderd. vraag je verity toch op de boot. heb je 2 stelletjes. lekker klef. hihi
    succes dikke kus

  • 13 Mei 2010 - 16:34

    Suus:

    Kop op, ook dit zijn de reis momenten...Lekker je ding doen en hopen op leuke nieuw crewlid of ander bootje, ik hoop met je mee!! Besos uit Chili

  • 13 Mei 2010 - 18:33

    Liesbeth:

    He Siets, zo'n verhaal hebben we nog nooit eerder van je gelezen. Zo maak je ook van alles mee. Op onze aardbol lopen (varen) soms rare kostgangers rond, maar dat hoeven wij jouw niet te vertellen he!!
    Afijn, je vindt vast en zeker wel een oplossing. Laat je niet gek maken en gooi ze niet overboord!!

    Sukses Siets
    Groetjes Van Theo en Liesbeth

  • 13 Mei 2010 - 21:47

    Joris:

    Hey man,

    Vervelend zeg die negatieve vibes van die noord-ieren .. ff doorbijten! of andere boot zoeken... gelukkig heb je je laptop nog! en ook nog leuke momenten, uiteraard. hmmm een biertje drinken... dat brengt me op een idee... :P Groeten!

  • 13 Mei 2010 - 22:46

    Linda:

    Hey!
    Even een snelle reactie op je berichtje op mn blog.. Ik ga vandaag naar Mana. Naar ' huis'.Wie weet zie ik je daar nog wel 's!
    Je verhaal ga ik 's op m'n gemak lezen:) Moce!!x Linda

  • 14 Mei 2010 - 07:12

    Marrie:

    Ja dit hoort er ook bij wereldreiziger. Met z'n vieren in zo'n kleine ruimte????, en je kunt er niet even af ( ja een rondje oceaan misschien )toch weer leuk om te lezen, beter nieuws dan de krant vanmorgen.
    Dikke kus

  • 14 Mei 2010 - 10:56

    Jolanda:

    he ziets
    lekker weer een verhaaltje van jou maakt de dag weer helemaal goed
    (hoewl de zon schijnt vandaag weer dus dat is ok al lekker)
    maaruh ik zeg verpuipen die handel en zorgen dat je er snel weg bent hahaha
    veel succes met die 2 en ik hoop dat het snel goed komt karma noemen ze dat toch
    nou have fun
    xxx jolanda en pascal

  • 14 Mei 2010 - 16:37

    Tineke:

    Jeetje Siets gaaf man, goed geschreven!!

    Hoop dat je snel leukere maten krijgt op de boot!!

    Kus Tineke

  • 15 Mei 2010 - 10:50

    Hansy:

    Mooi verhaal, maar als je zo door gaat wordt en klingk je net als die Ieren bro!! Negatief! en zo ken ik je niet.
    Ierland en Ulster zijn 2 heeeeel andere werelden.
    Als ik dat weet dan had jij dat zeker moeten weten!!! Weer wat geleerd eh!! Had ik je allemaal kunnen vertellen als we meer tijd haden gehad. Hind sight bro it's a beautiful thing:)
    You'll be fine. another boat should not be a problem I hope.
    Go hard and go well mate
    cheers
    hansy

  • 15 Mei 2010 - 15:44

    Dady:

    hoi siets ik ben een keer of 5 in ierland geweest en noordieren zijn niet leuk ivm ira republiek is prima guinis drinken en lachen kan je met ze gebruik lady dear als vis aas geen tonijn bijt er in met zon kop ik hoop dat je een andere boot vind en anders ga je met die zodiac varen kan je wel (jumpen bij de kzbv } gr dady p8

  • 17 Mei 2010 - 00:48

    Sietse:

    Hahaha :D, ja, Noord-ierland en Ierland zijn wdb 2 verschillende werelden heb ik al gemerkt. Als ik ze echt zat ben gooi ik ze wel overboord of gebruik ik ze als aas voor de Haaien. want die zitten hier wel genoeg. en dan zeil ik zelf lekker naar waar ik zin in heb. Op dit moment weer aan Wal, dus lekker in de stad en kroeg samen met een schotse jongen. Hoop lol al gehad. en eindelijk ZON vandaag sinds bijna 2 weken.:D Komt waarschijnlijk een Amerikaans jongen aan boord, beter dan frans in elk geval dus misschien hou ik het dan wat langer vol. Wie weet!

  • 18 Mei 2010 - 10:12

    Hansy:

    Yo Siets
    Michelle (die engelse meid die hier was toen jij hier was) is terug voor een week of 2 (zit weer bij een nieuw nestje puppies(9):)
    Ze zegd hallo en wenst je goeie dingen, mooie avonturen en Ieren die uit Ierland komen!! Die hebben namelijk wel een geweldig gevoel voor humor:)
    Misschien niet iets dat je die Tyrone moet laten lezen.lol
    of wel???...:)
    cheers bro
    hansy

  • 26 Mei 2010 - 11:06

    Daan:

    hoe zit je erin apeface?

  • 01 Juni 2010 - 12:27

    Len:

    haha dank je Nico!

    Goed om te horen dat je een leuke weekt hebt gehad en dat je eerste indruk van die kerel goed is.

    Have fun!

    xxx Len

    Ps. Groeten van Guus ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietse

Om mijn wereldreis te volgen. Route: Vanaf Amsterdam met de Bus naar Berlijn. dan door naar St. Petersburg daar op de trein naar Moskou en dan de Trans Mongolië Express naar Beijing waar ik n paar dagen voor de Olympische Spelen aankom (als het goed is). Daarna veel landen in Zuid-Oost Azië bezoeken en uiteindelijk naar Nieuw Zeeland om mijn budget weer n beetje aan te vullen. Maar het allerbelangrijkste: Leef met de dag, Doen waar je zin in hebt en niet te ver vooruit plannen want je weet nooit wat de dag van morgen brengt!

Actief sinds 31 Aug. 2006
Verslag gelezen: 1122
Totaal aantal bezoekers 209791

Voorgaande reizen:

20 September 2006 - 05 September 2007

1e Reis naar Australie en Zuidoost Azie

01 Juli 2008 - 30 November -0001

2de Wereldreis.

Landen bezocht: