Van India naar Thailand - Een wereld van verschil - Reisverslag uit Calcutta, India van Sietse Hof - WaarBenJij.nu Van India naar Thailand - Een wereld van verschil - Reisverslag uit Calcutta, India van Sietse Hof - WaarBenJij.nu

Van India naar Thailand - Een wereld van verschil

Door: Sietse

Blijf op de hoogte en volg Sietse

07 April 2009 | India, Calcutta

Hallo vriendjes en vriendinnetjes,
Geloof dat het na 3 maanden weer tijd is voor een update. Niet dat ik in de gaten had dat mijn laatste reisverslag alweer zo lang geleden is maar aangezien ik 6 weken lang in Burma/Myanmar heb gespendeerd en je daar bijna volledig van de buitenwereld bent afgesloten heb ik ook echt geen mogelijkheid gehad om eerder iets te plaatsen.
Voordat ik dat verhaal over Burma ga vertellen ben ik jullie nog een stukje schuldig over de laatste paar weken in India.
Niet dat ik me daar nog veel van kan herinneren maar gelukkig hebben we de foto's nog :)
Uhm, waar was ik ook alweer gebleven....
Kollam, een stadje in het zuiden van India vanwaar je een Boot kan pakken door de Backwaters van de staat Kerala.
In het stadje zelf is verder weinig te beleven maar gelukkig vond ik nog een westers restaurantje waar ik heerlijke patat met Zaanse Mayonaise heb gehad. De volgende ochtend dus de boot gepakt door de Backwaters van de staat Kerala op weg naar Alleppey.
Je kan hier ook een homeboat of een kano huren maar aangezien ik alleen was en verder niemand kon vinden met dezelfde interesse was deze optie te duur. De Backwaters waren prachtig, je vaart met de boot langs allemaal kleine eilandjes waar n paar huizen op staan en waar je ziet hoe de lokale bevolking, woont en van de natuur leeft. Verder zie je hoe er gevist word met hele grote kruisnetten wat een Chinese uitvinding schijnt te zijn en zijn we onderweg nog gestopt voor een echt traditionele maaltijd in Kerala. Dit was rijst met verschillende curries en sausjes die je op een bananenblad kreeg gepresenteerd en je uiteraard met je handen en vingers naar binnen moest werken. Niet eenvoudig kan ik je zeggen maar ik had het gelukkig al een paar keer eerder in Nepal en India gedaan. Rond 5 uur kwamen we aan in Alleppey en onderweg had ik al gelezen dat hier niet echt veel te beleven viel dus heb ik de bus gepakt naar Fort Cochin. Dit is klein havenplaatsje waar vroeger Portugese en Nederlandse zeevaarders zijn geweest. Het plaatsje heeft een leuke sfeer met de kleine smalle straatjes en de koloniale gebouwtjes. Heb nog even rondgekeken in een oud Nederlands pakhuis wat ze omgetoverd hebben in een Guesthouse en ook is er nog de St. Francis kerk wat de eerste Europese kerk in India is. Deze is gebouwd door de Portugezen in de 15de eeuw en later door de Nederlanders in 1663 gerenoveerd en omgebouwd tot een Protestantse kerk. De Portugese zeevaarder en eerste Europeaan die India op de kaart zette, Vasco Da Gama, is hier ook begraven maar nadat de Portugezen India verlieten is ook hij terug meegenomen naar Portugal. Binnenin de kerk zijn nog vele oude grafstenen van omgekomen Portugezen en Nederlanders te bewonderen die rondom de kerk begraven lagen. Verder is er een paar straten verderop nog een Nederlands kerkhof te bezichtigen waar veel Nederlandse Handelaren en Soldaten liggen begraven.
Fort Cochin heeft ook een redelijk goeie vishandel en hier schijnen ook de eerste Chinese visnetten geïntroduceerd te zijn rond de 14de eeuw. Heb s'avonds dus een lekker stukje vis weg gepeuzeld waarbij het bier ook hier weer in Theepotten werd geserveerd vanwege de grote moslimpopulatie in deze staat.
Volgende ochtend de bus gepakt naar de theeplantages van Munnar. Hier ‘s middags aangekomen bleek het voor mij niet veel nieuws te zijn en aangezien de kerst al snel naderde waren alle guesthouses al vol of veels te duur. omdat ik eigenlijk op weg was naar het Chinnar Wildlife Sanctuary pakte ik de laatste bus die kant op en hoopte dat ze bij dat park ook een aantal hutjes hadden waar ik kon overnachten. Het was nog zo'n 3 uur rijden en inmiddels was het al donker tot we plotseling stopte en alle Indiërs begonnen te schreeuwen en de ramen te openen. Toen ik mijn raam open deed stond ik oog in oog met 2 wilde vrouwtjes Olifanten. Ze stonden langs de kant van de weg en omdat ze een beetje in een hoekje gedreven waren, waren ze erg agressief, dus onze buschauffeur durfde niet lang te stoppen waardoor ik helaas geen foto heb kunnen maken. Wel mooi om deze beesten n keer in het wild te zien in plaats van aan een ketting of met 2 dikke Amerikaanse toeristen erbovenop.
Bij de grenspost en tevens ook de ingang van het park bleek dat ze niet vaak toeristen kregen om te overnachten maar gelukkig hadden ze een slaapzaal voor de gidsen van het park en hier mocht ik voor 80 rupees (€1,30) dan blijven slapen. Volgende ochtend samen met 2 Japanse backpackers en een gids een Trekking door het Park gemaakt waar we Herten, Slangen en een aantal andere dieren waarvan ik de naam niet meer weet gezien hebben. Helaas geen Olifanten dit keer, maar gelukkig had ik deze dus de dag daarvoor op weg naar het park al gezien. Die kerstfoto met een echt hertengewei was ook daar genomen trouwens.
Het park staat ook bekend om de "Grizzled Giant Squirrel" en het duurde even maar uiteindelijk hebben we deze groot uitgevallen misvormde eekhoorn ook nog gespot. Diezelfde dag met de bus door naar Coimbatore waar ik de trein kon pakken naar Hampi. In Coimbatore was accommodatie erg goedkoop maar ook had ik hier weer hetzelfde probleem dat alle hotels en guesthouses volzaten. Na 2 uur zoeken uiteindelijk een andere wijk in de stad opgezocht en daar had ik met geluk nog een kamertjes kunnen krijgen. Treintickets geboekt naar Bangalore en Hospet en de volgende ochtend de trein genomen.
Dit keer had ik zowaar een sleeperticket naar Bangalore en mijn naam stond zelfs op de lijst. is me nog maar 1 keer eerder voorgekomen. Bangalore staat bekend als de IT stad van India en dat viel me ook meteen op aan de snelheid en de prijzen van de internetcafés. Verder is het een grote moderne westerse stad en zag ik op straat de meest uiteenlopende etnische afkomsten voorbij lopen. Van Chinezen tot Europeanen en Latijns-Amerikaans tot Afrikanen. Nog even een babbeltje gehad met een Turk in de McDonalds (2de keer in India voor mij) en uiteraard kon ie Nederland wel en had natuurlijk wat familie die daar woonde. Ben niet blijven slapen in Bangalore want zoveel viel er ook weer niet te beleven en het was toch veels te duur dus de trein weer gepakt richting Hospet. Voor dit traject hadden die eikels van de touragency mij een wachtlijst ticket verkocht met de garantie dat ik wel een plaatsje zou krijgen. Mooi niet dus, kwam ik op het station al snel genoeg achter en ook deze nachtelijke rit kon ik weer op de grond slapen. Gelukkig was een Indische familie nog zo vriendelijk om mij op de grond in hun coupé te laten slapen zodat ik niet in het gangpad hoefde te liggen en ik kreeg zelfs nog een paar oude kranten om op te liggen. 's ochtends aangekomen in Hospet meteen door met de Rickshaw naar Hampi. Dit is een plaatsje langs de rivier met oude tempels en Ruïnes uit de 15de Eeuw en staat ook op de wereld erfgoed lijst. De omgeving is bezaaid met Grote rotsblokken en stenen tussen alle rijstvelden en palmbomen in en dat maakt het een ideale locatie om een aantal daagjes te blijven en weer even bij te komen van alle bus en treinritten. Aan het ontbijt daar raakte ik aan de praat met een Belgisch stel die voor 1,5 jaar op wereldreis waren en hiermee heb ik uiteindelijk Kerst gevierd wat eigenlijk niet veel voorstelde aangezien het geen christelijke staat was. Ben daar 3 dagen gebleven en hoewel ik wel langer wilde blijven werd het echt tijd om weer terug te gaan naar Goa om daar Oud&Nieuw te vieren. Samen met dat Belgische stel de nachtbus gepakt naar Goa en de Engelse jongen naast me had nog wat slaappillen over dus dit keer heerlijk geslapen.
Helaas kwamen we iets te vroeg en daardoor dus midden in de nacht in Goa aan en hebben we nog een paar uurtjes op het strand geslapen voordat alles open ging. Dit keer zaten we in Agonda. Een klein plaatsje in het zuiden van Goa met een erg rustig strandje waar veel ouderen en honeymoon koppeltjes kwamen. Het was een stuk goedkoper dan Palolem wat 12 km zuidelijker ligt en waar je makkelijk met de rickshaw of de motor kon komen. Hier een prachtig bungalowtje gevonden aan het strand met uitzicht over zee bij een guesthouse wat gerund werd door een Half Nederlands Half franse gast die in Goa overwinterde en in de zomer een restaurant aan het meer van Genève had. In Agonda waren er erg veel Duitsers en als ik ergens een hekel aan hebt.....juist. Dus besloot ik te verhuizen naar Palolem en sprong ik met al m'n bagage achterop de motor bij een Indiër. Daar aangekomen kwam er meteen een vent naar me toe rennen dat ie een kamer voor me had voor 200 rupees en hoewel ik daar meestal niet op in ga en het te mooi klinkt om waar te zijn, helemaal op oudejaarsdag, besloot ik toch om met em mee te gaan omdat ie heel aardig over kwam. Bleek dus ook dat ie een simpel maar prima kamertjes aan de achterkant van z'n huis had waar ik de komende nachten kon blijven slapen. In Palolem ontmoette ik Catherine weer die ik eerder in Goa had ontmoet en ook ontmoette ik 2 Nederlandse meiden waarmee ik nog een paar dagen heb doorgebracht. Palolem was een groot feest en ondanks dat er een verbod op grote feesten was vanwege die Terroristische aanslagen in Mumbai heb ik evengoed nog een super Oud&Nieuw gehad. Het Belgische stel was ook verhuisd naar Palolem en uiteindelijk heb ik het nog erg laat (of vroeg, net hoe je het bekijkt) gemaakt.
Daarna 1 dagje bijkomen en de volgende dag de trein gepakt naar Calcutta. Dit kaartje had ik 6 weken van tevoren al geboekt waarbij ik toen al nummer 52 op de wachtlijst was en ik hoopte dus ook dat ik een slaapplaats toegewezen zou krijgen aangezien deze treinrit 2800km lang is en 41 uur duurt. Ook had ik daarna nog maar 8 uur voordat me Vlucht van Calcutta naar Bangkok vertrok. Ik ‘s ochtends vroeg dus naar het treinstation en door al die lijsten bladeren op zoek naar me reserveringsnummer en m'n naam maar ik kon maar niks vinden. Naar het loket gegaan met me kaartje om te vragen of hun wat konden vinden en nadat ie een aantal minuten door z'n lijst aan het bladeren was kwam ik terug met een wagon en bednr. Eindelijk een keertje geluk en dit keer zelfs het bovenste bed wat helemaal perfect is. Deze treinrit gaat aan een stuk van Goa wat aan de westkust in het midden ligt naar Calcutta in het Noordoosten van India wat betekent dat je het hele land doorkruist en onderweg veel grote plaatsten en een deel van de oostkust aan doet. Ben bij een station onderweg nog de bekende Golden Chariot Express .......trein tegen gekomen wat een hele luxe trein is die het hele land doorkruist. Veel diverse landschappen gezien en heerlijk genoten van het leven in de trein, het eten, de drukte, de travestieten die geld ophalen door zo irritant mogelijk te doen waardoor veel Indiërs wel geld geven om ze zo snel mogelijk weg te hebben en uiteraard ook alle jankende, poepend en plassende rondrennende irritante kindertjes allemaal met het idee dat ik over 1 dag in Bangkok zit en dat het me niks meer uit maakt.
Nu ben ik al 3 keer eerder in Bangkok geweest maar dat was elke keer in Augustus/September waarbij het erg warm, benauwd en smoggy was en waardoor ik meestal zo snel mogelijk weer Bangkok verliet. Maar dit keer was Bangkok zo relaxt, koeler en een stuk minder vervuilt waardoor ik echt blij was om daar te zijn. Alles voelt ook lekker vertrouwd aan en je weet de weg en de goedkope plekjes overal te vinden. Alle andere dingetjes waar je maanden van verstoten bent zijn hier uiteraard allemaal verkrijgbaar. Na een rondje gedaan te hebben rond Khoa San Road kwam ik meteen Matthijs weer tegen waarmee ik in Diu en Mumbai heb gereisd en later ook weer Engels meisje die ik in India heb ontmoet. Had uiteraard belooft om me oom in het zuiden op te zoeken dus ben ik maar 1 nachtje gebleven en heb ik de volgende ochtend de trein gepakt naar Hua Hin om daar die middag aan te komen. Bij de receptie vertelde me ze dat er geen Hollanders in het Hotel verbleven, maar na een paar minuten wachten kwam ik er al een aantal van de groep tegen. Uiteindelijk was ome Piet daar dan ook en samen hebben we heerlijk gegeten en weer even bijgekletst. Was fijn om weer even een bekenden van thuis te zien en hij had nog 2 tassen vol met Kado's en verassingen voor me Verjaardag, Sinterklaas en Kerst meegenomen dus dat was helemaal top. Alle Ooms, Tantes en Familie bedankt dus voor de Cadeautjes en alle extraatjes. ik heb voorlopig weer genoeg drop voor de komende maanden.
We hadden samen nog een Boottochtje gepland. Dus die volgende ochtend vroeg op, ontbeten en we werden vanaf ons Hotel opgepikt. Onderweg bij het wachten op andere gasten heb ik nog een glimp van de Roze Dolfijnen opgevangen. Deze zouden we op de boot ook kunnen zien als we geluk hadden maar die dag hebben we ze verder niet meer gespot. Tijdens het vissen ving ik nog een Octopus. Aan het gewicht te voelen dacht ik eerst dat het een grote vis was maar toen ik het binnenhaalde kwam er een schelp tevoorschijn. N beetje teleurgesteld was ik totdat de kapitein het zag en riep dat het een Octopus was die zich verstopt had in de schelp. Hij haalde een tang tevoorschijn en trok de Octopus eruit. Het was een vrij klein beestje maar ondanks dat kroop ie nog snel rond over het dek en spurtte hier en daar n beetje inkt uit. Toch nog n geslaagde dag want buiten n paar kleine visjes werd er niet veel gevangen. Die avond nog even heerlijk gegeten en omdat het voor de groep alweer de laatste dag was ben ik samen met hun terug gegaan naar het vliegveld van Bangkok. Daar Ome Piet nog bedankt voor alles en uitgezwaaid en zelf weer terug naar Khoa San Road. Volgende ochtend meteen maar mijn Visum voor Burma aangevraagd aangezien het 2 tot 3 dagen zou kunnen duren en er een weekend tussen zat had ik niet veel tijd meer. Was maar goed ook want kreeg te horen dat ik em maandagmiddag op kon halen en dinsdag ochtend vroeg was mijn vlucht naar Burma.
Dat verhaal zal ik binnenkort dus op de site zetten. Maar ik loop echt hopeloos achter met alles aangezien ik nu alweer 4 landen verder bent.

Had het niet verwacht maar waarempel, we zijn alweer over de 30 reacties heen dus zoals belooft hier kan je die laatste kiekjes van India en Thailand vinden:
http://picasaweb.google.nl/sietsehof/VanIndiaNaarThailandEenWereldVanVerschil#5321893277159412226

Ben trouwens compleet besef van tijd kwijt, is het nu Maart, April of Mei?
Maar hoorde om heen dat het dit weekend Pasen is.
Vandaar dus iedereen Vrolijk Pasen en ga maar fijn zoeken naar dat Ei!

  • 07 April 2009 - 09:17

    Mark:

    He Sietse, Ben erg benieuwd naar de 6 weken Burma. Ik zie dat je ook krulspelden voor sinterklaas hebt gekregen :) Happy Travels Mark

  • 07 April 2009 - 09:18

    Lisan:

    siets, het klinkt weer allemaal fantastisch! ben benieuwd naar je volgende verhalen!
    liefs

  • 07 April 2009 - 09:20

    Kim :

    Zo. Gelezen en al. Je hebt je dus niet voor niets uitgesloofd. Wat een leuke verhalen weer!

    Kom maar op met die foto's, even een fijne pauze onder werktijd namelijk :-)

    x Kim

  • 07 April 2009 - 09:23

    Jeroen Dekker:

    Op naar de 30 reacties dan maar. Geweldig verhaal weer!

  • 07 April 2009 - 09:28

    Gerda Plug:

    Wat fijn om eindelijk weer wat van je te horen. Iedereen hier (bij de voormalige RIMA) was erg ongerust, er gingen geruchten dat je al weer thuis zou zijn. Niet dus. Had ik ook niet van je verwacht. Wel flauw dat je pas foto's laat zien bij 30 reacties, moeten het verschillende mensen zijn of kan ik nu 25 x een berichtje sturen? Lieve groet, Gerda.

  • 07 April 2009 - 10:19

    Joris:

    Hoi Sietse,

    dan zal ik je wel helpen om aan de dertig reacties te komen!

    vraag me altijd af hoe je t financieel in vredesnaam volhoudt...

    terwijl ik me t schompes werk, achter mijn pc...

    Groeten!

  • 07 April 2009 - 11:20

    Renée:

    Heerlijk om weer een verhaal van je te lezen!! Even weg uit het werkende leven, en helemaal onderdompelen met alle mooie ervaringen van Siets! Grappig om je verhaal over India te lezen, want veel plaatsjes zijn mij bekend!
    Klinkt in ieder geval allemaal super! Weet ook niet wat ik er nog meer over moet zeggen, want je maakt zulke geweldige dingen mee!
    Kom maar op met de foto's en dus de 30 reacties, want daar ben ik toch wel erg benieuwd naar geworden!

    Veel plezier en een dikke kus!

  • 07 April 2009 - 12:38

    Dady:

    gaaf siets ik hoop dat je snel 30 reacties heb

  • 07 April 2009 - 13:44

    P8:

    nog n bericht waar blijft je cadeautje nou

  • 07 April 2009 - 14:12

    Sjaakhof@hotmail.com:

    he siets word het niet eens tijd voor de kapper je verhaal is weer om te smullen zo te horen kom je nog niet naar nl gr ellen je tante

  • 07 April 2009 - 16:15

    Dick Piersma:

    Hallo Siets..
    Ik dacht al,waar blijven de berichten van Siets,alias Jules Verne..
    Maar ziehier..Ik hoop in volle gezondheid.. Ga zo door,en laat ons genieten van je verhalen en event.foto's..
    Groeten uit Alkmaar van Dick en Laura..

  • 07 April 2009 - 16:18

    Marjolein:

    Ben jaloers!! maar wil ook de foto's zien! Nog 19 reacties te gaan, maar gaat wel lukken denk ik zo!!

    ben benieuwd naar je verdere verhalen, maar je schrijft vaker dan Jaapie dus valt best mee ;)

    Kus

  • 07 April 2009 - 16:27

    Femke:

    he broertje,wat een heerlijk verhaal weer.
    om jaloers op te worden. denk dat je ook een beetje jaloers op mij bent. heb nl een spiegelreflex camera voor mijn verjaardag gehad. leuk dat je nog ff belde vanuit de rimboe.
    we moeten snel weer ff skypen. laat maar ff weten wanneer.
    en kom maar op met je foto's want aan 30 reacties kom je wel.
    veel plezier en geniet...
    liefs fem

    oh ja pap ik heb trouwens je cadeautje al een tijdje in mijn auto liggen. Oeps....

  • 07 April 2009 - 17:18

    Jan &karin:

    Hoi Siets blij weer eens een stuk van jou te lezen,hier kijken we al een tijd naar uit.Ga vooral door met ons op de hoogte te houden van je mooie ervaringen,we wachten nu al op het volgende bericht.
    Veel plezier en groetjes jan & karin.

  • 07 April 2009 - 19:05

    Will:

    ben blij dat er ook mensen zijn die bezorgd over je zijn , en je een beter plekje in de trein aanbieden. Heb al de foto's van je dvd's bekeken,ze zijn echt schitterend.Sterkte nog in Laos en de Fillipijnen, en succes met je sollicitatie's Kus Mam

  • 07 April 2009 - 19:33

    Femke:

    nog 14 te gaan..... hihihi

  • 07 April 2009 - 19:34

    Roel:

    ha die sietsa!!
    vindt het echt tegek om je verhalen te lezen man.
    geniet ervan en ik wacht weer op het vervolg.

    super.

    groetjes van anita en tijn

  • 07 April 2009 - 20:16

    Helga:

    Hey,

    Goed om wat van je te horen!! Zo te lezen heb je het nog erg naar je zin. Kom maar op met die foto's..

    Groetjes,
    Helga!!

    PS. Ik heb kaarten voor Vancouver....;)

  • 07 April 2009 - 20:40

    Jan Krygsman:

    Ha die Sietse,

    Te gek verhaal weer, ik lees dit om 6 uur s'ochtends...
    Jouw kapsel is echt vreselijk te gek;-)
    Ik heb ademloos jouw avonturen gelezen en wist niet dat je nog steeds aan het reizen bent...de wereld is groot!
    Okay Siets,...ik blijf je vanaf nu volgen en wens je nog meer pracht verhalen.
    Cheers,

    downunder Jan

  • 08 April 2009 - 07:16

    Thijs P:

    Hoi Siets

    Weer een top verhaal, op naar de dertig voor de foto's.

    Groetjes Thijs

  • 08 April 2009 - 08:25

    Pieta:

    Hoi Siets,
    Een berichtje uit Enkhuizen. Spreekuur is erg rustig zie je, dus tijd voor een leespauze. Die chauffeur had wel gelijk met door te rijden, want gisteren is een Nederlander gedood door een wilde olifant. Op het fotootje ben je onherkenbaar met al dat haar. Hoop je snel weer te zien of te horen.
    Groetjes, Pieta (en doe voorzichtig!)

  • 08 April 2009 - 23:05

    Frouk:

    ik was al even bang dat ik van je lijst was af gegooit aangezien ik zo lang niks van je hoorde, maar zoals je begrijp lees ik altijd graag je verhalen dus weer wachten voor mij op de volgende... veel plezier nog!

  • 09 April 2009 - 08:23

    Simone:

    Nr. 23 zegt: "Foto's! Foto's! Foto's!"

    =D


  • 09 April 2009 - 10:06

    Niels En Daphne:

    Wij zeggen: GOED BEZIG!!!
    Lekker hoor Siets! Nog lekker genieten, je mist nog niets hier (behalve misschien je fam en vrienden ;))!
    wij weten als geen ander wat een @#&*% klus het is om die foto's erop te zetten, maar doe toch maar ff haha...
    Geniet!
    Groetjes, Niels en Daphne

  • 09 April 2009 - 10:14

    Tineke:

    Hi Siets,
    aan het uitsloven...hoe kom je daar nou bij :-)
    Ik lees in ieder geval graag je verhaal en ik ben écht niet de enige. Ik vind het wel een beetje een straf dat je ons zo lang laat wachten:-), anyway de dertig hebben we bijna. trouwens arno en ik vertrekken nu eind sept. maar daar hebben we nog contact over.
    xus

  • 09 April 2009 - 16:07

    Sabje:

    Hey sietse,

    het klinkt allemaal weer top! Ik lees al je verhalen hoor, dus kom maar op met die foto's!

    x sab

  • 09 April 2009 - 16:34

    Marrie:

    Leuk weer even wat van je te horen/lezen.
    Ik vind het namelijk nog steeds heel leuk, weer wat anders dan Tuitjenhorn (niks mis mee hoor want het is hier af en toe al zomers warm )We hebben zondag met de hele fam een paasbrunch jammer dat je er niet bij kan zijn.
    Dikke kus Marrie

  • 10 April 2009 - 06:19

    Bert Gr:

    hoezo uitsloven je moest eens weten hoeveel mensen je er een plezier mee doet ga in ieder geval zo door want ik blijf alles lezen en kijken
    gr bert

  • 10 April 2009 - 19:20

    Els Rijkhoff:

    Hoi Siets,

    Fijn om weer van je te horen; ik begon me bijna al zorgen om je te maken! Gelukkig stelde Gerda Plug me gerust,ze vertelde me dat je van plan was zo'n beetje de hele wereld te bereizen en ja, dan hoor je af en toe een tijdje niks.
    Je ziet er op de ene foto zelf uit als een woeste Indi:er zonder tulband.
    Hier is het ondertussen weer lekker voorjaar en de natuur barst enthousiast open. ook genieten dus.

    Goede reis en mooie ontmoetingen!

    groetjes,

    Els

  • 10 April 2009 - 20:11

    Marc En Pauline:

    He buurman.
    Ik blijf het bijzonder vinden met hoeveel gemak jij lijkt te reizen. En dat waar je ook gaat je toch weer mensen tegenkomt die je al eerder ontmoet hebt. Op dit moment zitten we hier in een grote onweersbui nadat het de hele dag mooi was. Zo en weet je ik ben nummer 30 dus! Groeten Pauline

  • 11 April 2009 - 00:59

    Jaap:

    Hey Sietse

    Gaat allemaal lekker zo te horen mooi verhaal
    Ik hoop dat je nog een goede tijd heb

  • 11 April 2009 - 10:46

    Jolanda:

    he siets
    ik heb weer genoten van je verhaal lekker in mijn pauze gelezen.
    ik dacht nog wel waar blijft hij nou met z'n verhalen elke dag kijken
    en nu moest fem zeggen dat je weer wat geschreven had
    ik ga nu ff foto's kijken
    jij ook fijne paas he
    dikke kus pascal en jolanda

  • 11 April 2009 - 19:42

    Sonja Willem:

    hoi siets leuk eindelijk weer eens iets van je te horen.super allemaal.wat jij toch allemaal beleefd.echt geweldig!!!!geniet maar lekker verder hoor.goetjes son wim jur

  • 12 April 2009 - 09:17

    Jolanda V (vml WMD):

    Dag Sietse,
    Fijn om weer wat van je te lezen. Vorig jaar november was ik ook in India, er was veel herkenbaar van je eerste verhaal uit India. We hebben elkaar in Varanasie net mis gelopen was er 3 nachten rond 10 november en later in Sarnath.
    Verder Simla, Agra, Jaipur en Amber bezocht.
    Afgelopen 3 weken deel van noordzeeroute naar Frankrijk gefietst, was ook tof en lekker actief.
    Groet

  • 14 April 2009 - 09:44

    MARISKA:

    HOI SIETSE DAT IS EEN TIJDJE GELEDEN JE VERHAAL WAS WEER LEUK OM TE LEZEN EN DIE FOTOS ELKE KEER WEER MOOI WAT JE LAAT ZIEN OP NAAR JE VOLGENDE VERHAAL.DOE VOORZICHTIG EN VEEL REIS PLEZIER VERDER GROETJES RICHARD,MARISKA EN JASMIJN

  • 20 April 2009 - 18:49

    Ivo En Maris:

    Hoi siets,

    Geweldig je verhalen!! Hier mis je een groot feest, AZ IS KAMPIOEN!!!!

    Veel plezier..

    x x ivo en maris

  • 21 April 2009 - 06:31

    Tineke T:

    Eindelijk even de tijd genomen om je verhaal te lezen! Helemaal tegek Siets. Hier begint het voorjaar dus lekker zonnetje!

    Tot lees !!

    X Tineke

  • 26 April 2009 - 11:24

    Dirk En Hetty Dekker:

    sietse geweldig leuk om al je belevenissen te lezen vooral op zo,n regenachtige zondag ook de foto,s zijn schitterend hoop gauw weer wat te horen heel veel plezier verder en let goed op jezelf groetjes ons

  • 05 Mei 2009 - 06:51

    Liesbeth:

    Hoi Sietse

    Ik heb veel te lang gewacht met deze reactie maar door de drukte van de bruiloft 20 mei van Ingrid en Guido is het er bij in geschoten. Prachtig verhaal en blijf door gaan met schrijven. Wij hier genieten er erg van.

    Groetjes Liesbeth Theo Jurn

  • 05 Mei 2009 - 06:53

    Liesbeth:

    Ik vergeet nog aan je te vragen of je nog mooie tips hebt voor Bali.
    Ingrid en Guido gaan 25 mei 3 weken op huwelijksreis daar heen!
    Doei!!

  • 06 Mei 2009 - 10:09

    Joke:

    geweldig Sietse wat een ervaringen zeg.!
    wij hebben familie over uit Canada en gaan daarmee naar de molen. groetjes joke

  • 22 Mei 2009 - 02:12

    Thijs (van Peking):

    Hey Geile lul!
    Ik dacht eens kijken hoe die sietse het er vanaf brengt, ik heb niet alles gelezen maar het ziet er allemaal heel gaaf uit!!Ik zit inmiddels alweer een maandje in buenos aires, ook weer prima voor elkaar!!

    veel plezier nog!!

  • 24 Augustus 2009 - 14:17

    Joost:

    Super om te lezen wat er allemaal gebeurt en wat je meemaakt.
    Dat ik de foto zag,dacht ik:waarom zet ie nou een zwerver op de site???
    Tja,als je haar maar goed zit.Tot de volgende keer.
    Groeten vanuit Bergen.

  • 09 September 2009 - 10:40

    Mariska:

    hoi sietse hoe gaat het?
    we hebben al een tijd niks meer van je gehoord.
    maar bij deze willen wij je van harte feliciteren met je verjaardag.
    groetjes en hopelijk gauw weer een verhaal,
    richard,mariska en jasmijn

  • 10 September 2009 - 18:00

    Emmie:

    Sietse van harte gefeliciteerd met je verjaardag, we genieten van je reisverslagen. Heel veel plezier nog. Groetjes Theo, Emmie, Bart Maurice, Marieke en Nikki!

  • 30 September 2009 - 11:22

    Christa:

    Hallo siets,
    straks is het al weer 6 maanden geleden! krijgen we weer een update?? alles goed nog steeds? hele goede tijd. xx

  • 27 Oktober 2009 - 00:04

    Daan:

    apekop! ff op je site!
    hijs goed. update-je denk!

  • 02 Februari 2010 - 19:25

    Gerda Plug:

    Hoi Sietse,
    Waar ben jij.nu?
    Het is al weer bijna Pasen en nog steeds geen nieuw bericht. Ik word toch wel een beetje ongerust. Schrijf je weer eens of weet iemand waar Sietse is?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietse

Om mijn wereldreis te volgen. Route: Vanaf Amsterdam met de Bus naar Berlijn. dan door naar St. Petersburg daar op de trein naar Moskou en dan de Trans Mongolië Express naar Beijing waar ik n paar dagen voor de Olympische Spelen aankom (als het goed is). Daarna veel landen in Zuid-Oost Azië bezoeken en uiteindelijk naar Nieuw Zeeland om mijn budget weer n beetje aan te vullen. Maar het allerbelangrijkste: Leef met de dag, Doen waar je zin in hebt en niet te ver vooruit plannen want je weet nooit wat de dag van morgen brengt!

Actief sinds 31 Aug. 2006
Verslag gelezen: 986
Totaal aantal bezoekers 210172

Voorgaande reizen:

20 September 2006 - 05 September 2007

1e Reis naar Australie en Zuidoost Azie

01 Juli 2008 - 30 November -0001

2de Wereldreis.

Landen bezocht: