Na sdorówje - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Sietse Hof - WaarBenJij.nu Na sdorówje - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Sietse Hof - WaarBenJij.nu

Na sdorówje

Door: Sietse

Blijf op de hoogte en volg Sietse

08 Juli 2008 | Rusland, Moskou

Oftewel Proost!. nou en dat heb ik geweten hoor. Het eerste wat me opviel toen ik Rusland binnenkwam met de bus waren de dronkenlappen die over straat heen zwalkte. En dat was om half 7 's ochtends. Maar goed. ik snap het ook wel als je nagaat dat een fles vodka €3 kost en een halve liter bier €0,90 cent. Vind je het dan gek dat de gemiddelde levensverwachting van Mannen hier 59 Jaar is. Maar goed, laat ik maar even bij het begin beginnen want het heb wel ff geduurd voordat ik in Rusland was. Dinsdag 1 Juli vertrok ik dan met de Bus vanaf Amsterdam Amstel station. Nog wel even een verassing dat Ivo, Mariska, Jeroen en Marcel me ook nog even uit kwamen zwaaien (bedankt jongens :)) In de bus zat ik naast een Mexicaan en die een eurotrip aan het doen was en achter me zaten een Kiwi (nieuw zeelander) en een duitser. dus verveelde ik me de eerste uurtjes nog niet. Toen ik eenmaal probeerde te slapen en zo goed als wel een half uurtje lag te pitten hield de Duitse douane politie ons aan voor een paspoort en bagagecontrole. balen dus want alle lichten gingen weer aan en daarna heb ik niet meer echt kunnen slapen. Eenmaal de volgende ochtend aangekomen in Berlijn heb ik me backpack (24 Kg. veels te zwaar dus) in een kluisje gedumpt en heb ik samen met die Kiwi de U-Bahn/S-Bahn uitgevogeld om daarna de Stad een beetje te verkennen. Het was prima Weer, lekker zonnetje, 28 graden. en af en toe een briesje wind. s'middags heb ik een Rondwandeling gedaan met een groepje toeristen en een Gids erbij. Beetje de hoogtepunten gezien. de Berlijnse Muur, Brandenburger Poort, Checkpoint Charlie, het oude Stadhuis, de Dom, Unter den Linden, Alexanderplatz, de TV-Toren, het nieuwe Holocaust Monument en ook de plek bezocht waaronder vroeger Hitler's Bunker zich bevond. Daarna nog wat gedronken met wat Australiërs en moest ik nog haasten terug naar het station om me Bus te halen. was achteraf nergens voor nodig want de bus stond er nog niet en had uiteindelijk 1 uur vertraging opgelopen. Dit keer in de bus bijna geen enkele West Europeanen. Veel mensen uit Polen, Litouwen, Letland, Estland en Rusland. dus dacht ik mooi wat te kunnen slapen maar ook dat lukte niet echt. In het begin ging het nog wel maar door Polen reden we allemaal door slechte oude slinger weggetje door de bergen en waren er een hoop wegwerkzaamheden en omleidingen. De volgende ochtend nog steeds een erg lang stuk door Polen totdat we uiteindelijk bij de Grens van Litouwen aankwamen en dat was wel een verademing hoor. Mooie rechte brede snelwegen en weinig verkeer. Eerste stop toen was Kaunas, daar gingen er een hoop mensen uit en had ik eindelijk weer 2 stoelen voor mezelf. kon alleen niet slapen overdag dus heb ik alles vanuit het raam n beetje bekeken. Litouwen is eigenlijk best wel westers. helemaal als je de huizen en alles vergelijkt met Polen ziet het er allemaal n stuk beter uit. Daarna via Vilnius (de Hoofdstad) en Panevžys naar Rga de hoofdstad van Letland en daar moest ik overstappen op een ander bus die me naar Sint Petersburg zou brengen. ik moest ongeveer 45 minuten wachten maar vond dat absoluut niet erg aangezien ik me prima vermaakte met het bewonderen van al het vrouwelijk schoon wat langs liep :) Tja in al die Balkan landen zijn er nou eenmaal meer vrouwen dan mannen dus dan krijg je dat hè. Maar goed. in de bus naar Sint Petersburg zat ik naast een meisje uit Estland die ook nog een aardig woordje engels sprak dus daar had ik wel gezelschap aan. in Estland stopte we alleen in Tartu en daarna aan een stuk door naar Rusland. ik was na 3 dagen bijna niet geslapen te hebben nu wel erg moe dus is me buiten de omgeving die bestond uit alleen maar bossen en huizen die heel erg leken op die in Nederland niet veel bijgebleven. wat ik wel erg apart vond was dat de zon pas rond 11 uur 's avonds onder ging en dat het eigenlijk de hele nacht n beetje schemerig was. echt donkere nachten hebben ze daar niet in de zomer.
ondertussen was ik al 1 tijdzone verder en nadat we vlekkeloos door de paspoortcontrole en douane van Rusland heen waren was ik weer 1 tijdzone verder. Aangekomen in Sint Petersburg 's ochtends om half 7 eerst maar even wat roebels gepind. kaart van de stad gekocht en op het station een douche genomen en daarna me backpack weer een bagagedepot gedumpt. nou ik kan je vertellen dat dat echt niet mee viel. Mijn Russisch is nou niet echt je van het en dat Cyrillisch (Russische alfabet) kan ik ook niet echt lezen dus dan word het al snel handen en voetenwerk. Gelukkig had ik al vrij gauw een kaartje van de Metro in zowel Cyrillisch als Romaans dus kon ik me weg wel vinden met de Metro. Die dag heb ik aardig wat dingen van Sint Petersburg gezien. waaronder ook het oorlogsmuseum wat erg interessant was . 's avonds op het station bij het wachten op me trein kwam ik voor het eerst een stel Nederlanders tegen en samen hebben we wat gedronken en gegeten om de tijd te doden. zij hadden de trein naar moskou een uur later dan mij maar we zouden elkaar in moskou toch wel weer tegen komen. Om 11 uur had ik de slaaptrein en om 5 over 11 sliep ik. zo moe was ik intussen na bijna 3 dagen niet geslapen te hebben. De trein is eigenlijk best luxe voor Russische standaarden. je deelt een coupé met 3 anderen. 2 bedden boven en de 2 bankjes onder kunnen na het inklappen als bed gebruikt worden. ik zat bij 2 Russische oudere vrouwen (oude Russische mannen bestaan bijna niet) en een jonge gozer die een klein beetje engels kon in 1 coupé. heb de hele nacht doorgeslapen en zelfs door me wekker heen geslapen om de volgende ochtend om half 7 wakker te schrikken. ik moest toen nog wat spullen inpakken en opfrissen en me ontbijt nog opeten dus uiteindelijk was ik n beetje laat (7:11) uit mijn coupé. de trein kwam precies om 7 uur op het station aan, maar na 10 minuten rijden ze weer een stuk achteruit om het perron vrij te maken en 1 kilometer verder de trein schoon te kunnen maken. ik was net te laat om op het station uit te stappen dus moest ik die ene kilometer weer helemaal teruglopen naar het station. Maar toen ik achter me keek zag ik wel dat het vrij normaal was aangezien ik lang niet de enige was die het overkwam. Goed. uiteindelijk een heel tijdje rondgezworven in het Metrosysteem van Moskou. Dit is echt super groot en met 7 miljoen reizigers per dag het een na drukste metronetwerk ter wereld. Ontzettend mooie en Gigantisch veel Metrostation (176) is het hele netwerk bijna 300km lang. Het duurde dan ook even voordat ik het juiste station had gevonden en uiteindelijk het Hostel had bereikt. maar goed. ook dat had ik weer overleeft. Die dag heb ik vrij weinig meer gedaan. alles deed zeer (voeten,schouders,rug) en het regende later ook nog dus heb ik er een relaxed dagje van gemaakt. in het hostel zat een mix van Engelse,Nederlanders,Australiërs en Amerikanen en daarmee hebben we een hele gezellige avond gehad en uiteraard veels te veel goedkope vodka gedronken. Uitgaan hier hoef je eigenlijk niet te proberen. ze hebben het hier niet zo op Toeristen en alles is ontzettend duur. Het Hostel zit in de Chinatown wijk maar eerlijk gezegd kom ik weinig chinees tegen. De volgende ochtend wilde ik vroeg opstaan om de stad te gaan verkennen maar de regen kwam met bakken naar beneden. Toen heb ik veel op internet gezeten om de rest van me trip n beetje te plannen en sommige hostels alvast te boeken. later die middag nog wel de mooiste Metrostations bezocht en 's avonds met de Amerikanen en Nederlanders uit eten geweest. Volgende dag was het wel prachtig weer en ben ik 's ochtends met 2 andere Nederlandse meisjes naar het Kremlin geweest en alle andere hoogtepunten gezien. als je dan op het Rode Plein staat en de Sint-Basiliuskathedraal voor je hebt dan heb je toch echt wel het gevoel dat je in Rusland ben. Echt een leuk dagje gehad veel gezien, veels te veel foto's gemaakt en n beetje bijgekleurd in de zon. daarna op zoek naar een wc en een eettentje belanden we in een hele andere wijk van Moskou maar met n beetje geluk wel een wc gevonden en een redelijk goedkoop eettentje gevonden. Voor € 10 euro hadden we Tagliatelle met Zalm en uiteraard hoe kan het ook anders Kaviaar. Het was dan wel rode kaviaar i.p.v. zwarte maar het smaakte er echt niet minder om. ook die avond weer veels te gezellig gehad en met de komst van een aantal noren en een hele fles Absinthe veel te dronken geraakt. Halverwege de avond moest er opnieuw drank gehaald worden en liep ik samen met 1 van die amerikanen over straat richting de winkel toen we 2 politieagenten tegemoet liepen. nu kunnen ze al heel vervelend zijn overdag in de metro of op straat maar dit keer was het donker en waren de straten erg verlaten en had ik wel een naar gevoel over. Die amerikaan kneep em helemaal want die was n paar uur daarvoor berooft van zijn portemonnee en had dus totaal geen ID bij zich. ik had vanwege de criminaliteit hier en het tijdstip ook me paspoort niet bij me maar gelukkig wel me rijbewijs. De Agenten spraken ons aan in het Russisch en al snel hadden ze door dat we geen russen waren. ik moest me papieren laten zien en me zakken legen. Nu dacht ik er meteen of het nou wel of niet verstandig was om te melden dat ik Nederlands was. tenslotte heeft onze Guus ze een heel eind gebracht op het EK en zou dat misschien helpen. ik liet dus me rijbewijs zien en zei dat ik Nederlands was. Oops wrong idea. meteen toen ie het woord Holland hoorde vroeg ie of ik Marihuana had en/of drugs en wapens bij me had. ik probeerde me een beetje eruit te lullen en leegde me zakken. die amerikaan hield heel verstandig zijn woord en ff daarna mochten we gelukkig weer doorlopen. was dus nog goed afgelopen maar terug naar het hostel namen we niet de kortste route meer maar dan de drukkere hoofdstraat. Inmiddels is het nu vandaag en ben ik dit verhaal aan het typen. Het weer is op zich wel goed maar het meeste heb ik nu wel gezien en vanavond vertrekt de Trein en begint voor mij de echte Trans Mongolië Express. Dat word dus 4 dagen non-stop in de trein naar Irkoetsk. volgende update over n dag of 5. Foto's staan hier: http://picasaweb.google.nl/sietsehof/NaSdorWje/photo#s5220669482510924322

do swidánja

  • 08 Juli 2008 - 16:47

    Suus:

    Wow Siets, net een kleine week op weg en nu al zoveel gezien en meegemaakt!! Dat belooft wat voor de rest van het avontuur...;)

    Enneh, Kijk uit met politie he?! Niet op hun hoedjes klappen...Heel gek,Ik krijg opeens een soort deja-vu...hahah :D

    ENJOY!!! Kus Suus

  • 08 Juli 2008 - 17:12

    Marc:

    hey,siets net weg en dan al weer lam..hahaha, keep going!! mazzel

  • 08 Juli 2008 - 18:31

    Femke:

    he broertje, wat een verhalen allemaal. klinkt weer erg gezellig. hier is het maar een saaie bedoeling alleen maar regen. veel plezier nog in de trein en ik spreek je wel weer over een paar dagen. kus fem

  • 08 Juli 2008 - 18:46

    Witte:

    Best verhaal Siets! Ik zou ook denken dat Guus je wel wat krediet verschaft zou hebben...

    Veel plezier nog.
    Gerard

  • 08 Juli 2008 - 19:43

    Helen:

    Leuk dat je weer je belevenissen met ons deelt!

    Wat kun je zo al veel doen in een paar dagen, zeg! Kan me voorstellen dat het wel heel vermoeiend was. Ach, je kunt nu weer 4 dagen uitrusten in de trein :)

    Ik kijk uit naar je volgende verslag!

    x Helen

  • 08 Juli 2008 - 19:44

    Helen:

    Krijg een deja-vu van de Berlijn foto's :) Ben er in maart nog geweest. Echt een te gekke stad!

  • 08 Juli 2008 - 20:22

    Vronie & Kees:

    Veel plezier en we volgen je avonturen.

  • 08 Juli 2008 - 20:23

    Will:

    Wat héérlijk weer om je gezellige verhalen te lezen.En nu uitkijken naar dat kleine dribbelige mannetje in Mongolië. Hou het in de gaten. Kus Mam

  • 08 Juli 2008 - 20:24

    Bert Grijs:

    meteen al een goed begin veel tekst en veel mooie foto's en het belangrijkste veel drank maar goed dat je je opleiding hiervoor in bergen gehad hebt

  • 09 Juli 2008 - 07:43

    Marjorie:

    Als ik dit lees heb ik zelf ook weer zin om op wereldreis te gaan. Geweldig dat je dit doet! Heel veel plezier tegewenst. ( ik was niet meer in de gelegenheid om je bij de RIMA gedag te zeggen). groetjes Marjorie

  • 09 Juli 2008 - 08:28

    Rosa:

    sietse wat een leven heb je toch! nog geen jaar terug en nu alweer weg! mijn broer werkt bij de olympische spelen bij het holland heiniken huis dus misschien kan hij je binnen lootsten :D
    heel veel plezier en ik hou je in de gaten!!
    volgend jaar ben ik weer aan de beurt..
    kus Rosa

  • 09 Juli 2008 - 09:20

    Karin En Jan:

    wat genieten we weer van je geweldige verhalen en mooie foto's. Veel plezier groetjes Karin

  • 09 Juli 2008 - 11:01

    Tineke:

    Hi Siets,
    Heerlijk zo'n verhaal en de foto's. Vooral de hondje op de rails!

    liefs Tineke

  • 09 Juli 2008 - 11:26

    Ella:

    Zo te lezen vermaak je je prima!!! Wat een Top foto's weer. Geniet er van en ik kijk nu al weer uit naar je volgende belevenissen.

    Veel liefs

  • 09 Juli 2008 - 15:10

    Marleen:

    Hey Sietse,

    Leuk dat je t adres van je site nog ff gemaild hebt, want ik was t kwijt geraakt!

    Ben nu toch wel een beetje jaloers, dat je weer lekker op pad bent, ik blijf maar in mijn Australie, NZ en Azie sfeertje hangen... maar... China heb ik ook nog gedaan vorig jaar, dus ik ben ook erg benieuwd naar jouw verhalen en wat jij ervan vindt! Pas wel een beetje goed op jezelf he?
    Veel plezier in Mongolie allereerst en ik lees snel je volgende update weer!

    have fun!
    liefs Marleen

  • 09 Juli 2008 - 15:20

    Marleen:

    ssssjeeeeemig, wat veel foto's op die site :-)Als dat nu al zo begint....

  • 10 Juli 2008 - 11:52

    Olga:

    Privet Sietse. Wij zitten (misschien) in dezelfde trein. Leuk om wat af te spreken. Groet. Olga
    (Mijn NL mob. nummer is +31650675115)

  • 10 Juli 2008 - 12:51

    Ramon :

    ha die sietse ziet er weer goed uit daar , drink je wel genoeg ? de groeten en tot kijk

  • 14 Juli 2008 - 07:30

    JOLANDA EN PASCAL:

    HE SIETS
    WAT EEN SUPER LEUKE VERHALEN ALWEER HEERLIJK VOORUITZICHT STRAKS WEER EEN MOOI BOEKJE MET LEUKE REISVERHALEN WE BLIJVEN JE VOLGEN VEEL PLEZIER NOG
    KUS ONS

  • 14 Juli 2008 - 15:15

    Jaime:


    Wat een super reis ben je weer aan het maken. Leuke foto's ook! Veel plezier straks in Mongolie, ga je ook nog in zo'n Ger tent slapen?

    groetjes uit Chicago,
    Jaime

  • 15 Juli 2008 - 15:11

    Maaike:

    Hee siets, hier is het nu ook vandaag! Toevallig he! (maak je volgende keer alinea's? :-) x!

  • 16 Juli 2008 - 04:14

    Niels En Daphne:

    Heey Siets!

    Verslavend he dat reizen!? Wij hebben ook al menig gesprek gevoerd over een eventuele volgende bestemming. Misschien volgen we jou wel gewoon ;) . Wat een hele andere wereld daar weer he!? Nou geniet, doen wij ook! Niet te veel bloed in je alcohol! Have fun!

    Groetjes Niels en Daf

  • 16 Juli 2008 - 05:19

    De Besangers:

    ha sietse, weer het volgende avontuur, geniet er maar van, sarah zit in europa heeft kontiki tour fgedaan van 4 weken en nu zit ze in nederland voor nog 3 weken.
    veel plezier op je reis van ons uit perth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietse

Om mijn wereldreis te volgen. Route: Vanaf Amsterdam met de Bus naar Berlijn. dan door naar St. Petersburg daar op de trein naar Moskou en dan de Trans Mongolië Express naar Beijing waar ik n paar dagen voor de Olympische Spelen aankom (als het goed is). Daarna veel landen in Zuid-Oost Azië bezoeken en uiteindelijk naar Nieuw Zeeland om mijn budget weer n beetje aan te vullen. Maar het allerbelangrijkste: Leef met de dag, Doen waar je zin in hebt en niet te ver vooruit plannen want je weet nooit wat de dag van morgen brengt!

Actief sinds 31 Aug. 2006
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 209788

Voorgaande reizen:

20 September 2006 - 05 September 2007

1e Reis naar Australie en Zuidoost Azie

01 Juli 2008 - 30 November -0001

2de Wereldreis.

Landen bezocht: