De Trans Siberië Express - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Sietse Hof - WaarBenJij.nu De Trans Siberië Express - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Sietse Hof - WaarBenJij.nu

De Trans Siberië Express

Door: Sietse

Blijf op de hoogte en volg Sietse

24 Juli 2008 | Mongolië, Ulaanbaatar

En daar stond ik dan, op het station in Moskou. n beetje aan de late kant maar na een paar verkeerde perrons toch de goeie trein kunnen vinden. Mijn ticket gaf aan Wagon #5 en Plaats #25 en dus liep ik naar de Provodnik (soort van conducteur) van treinstel #5. Deze Chinese vent controleerde m'n kaartje, en nog keer, en wilde nog meer papieren zien en paspoort enz. maar goed. uiteindelijk verwees hij me naar mijn nieuwe slaapplek voor de komende 4 dagen. ik was de enige in mijn Coupe tot nu toe en had alle tijd om m'n spulletjes uit te pakken en n beetje rond te kijken. Nadat de trein eenmaal aan zijn reis van 5184km tot Irkutsk was begonnen ben ik de andere coupe's en wagons gaan verkennen. Tot mijn verbazing was ik gewoon de enige in mijn wagon en nu snapte ik ook meteen waarom die Chinese conducteur mijn ticket zo vaak controleerde. Beetje raar dus, dat je maanden van tevoren een plekje boekt met het idee dat het wel eens snel uitverkocht zou kunnen zijn vanwege de zomervakantie en de olympische spelen en alles en vervolgens zit je daar dan in je eentje in een treinstel die plaats bied voor 36 mensen. Later snapte ik ook waarom die chinees me liever in een andere coupe wilde hebben want het hele treinpersoneel ging 's avonds naar mijn treinstel om te drinken,roken,kaarten enz. Maar goed, ik wist toevallig dat de 2 Amerikanen Sean & Chas die ik in het hostel in Moskou had ontmoet ook dezelfde trein hadden en in treinstel #8 zaten. Al snel dus n beetje door de trein gewandeld, het restaurant bezocht en kennis gemaakt met andere reizigers. Zo zaten er in het treinstel naast mij 2 Schotse jongens, 2 Franse meisjes, 3 Belgische meiden en verder wat Engelsen, Australiërs, Amerikanen, enz, enz. Ik raakte met ze aan de praat en het werd al vrij snel heel gezellig.

Het Reizen met de trein beviel me prima. het is best luxe en alle voorzieningen zijn aanwezig. zo heb je altijd heet water voorhanden uit de samovor (Heet water Ketel gestookt op Kolen) er is elektriciteit voorin de wagon en zo kan je de w.c ook als douche gebruiken met n beetje hollandse handigheid :) Ik heb die 4 dagen n doorgebracht met kaarten,drinken,eten,praten.lezen.muziek luisteren en verder geen moment verveeld. vooral met de 2 Schotse jongens Alex & Graham kon ik het goed vinden. zei hebben ongeveer hetzelfde reisschema als ik en willen uiteindelijk ook via Australië naar Nieuw Zeeland en daar gaan werken. Later kwamen er wel een aantal mensen in mijn wagon erbij maar ik had nog wel de Coupé voor mij alleen. Omdat je door totaal 7 tijdzones heen rijd zou je elke keer je klokkie vooruit moeten zetten maar de Russische spoorwegen en alle treintabellen hanteren gedurende de reis de Moskou tijd. Zo hielden wij ook gewoon de Moskou tijd aan en kwam het voor dat we om 1 uur 's nachts naar bed gingen terwijl de zon al op kwam en het eigenlijk 6 uur 's ochtends lokale tijd was. Onderweg veel plaatsen gepasseerd en bij elke lange stop weer even onze drank & voedsel voorraad bijgevuld en uiteindelijk kwam ik dan om 00:15 of 5:15 lokale tijd aan in Irkutsk. Mijn eerste stop van de Trans Siberie Express. voor de zekerheid had ik toch maar even een hostel geboekt omdat ik wel het vermoeden had dat ik wat slaap nodig had. tenslotte had ik gewoon een Jetlag van de treinreis ;) overgehouden. heb toen ff 1,5 uur geslapen en meteen weer op om die dag naar het Baikalmeer te gaan. en nu moet ik zeggen, tot nu toe was mijn Indruk van Rusland nou niet echt positief, vooral in Moskou krijg je het idee dat iedereen een hekel heeft aan toeristen. mensen kijken allemaal chagrijnig en als je iets vraagt antwoorden ze niet of draaien zich om. in de metro kijken ze je allemaal vreemd aan als je met zo'n grote backpack instapt en als je een half uur ergens in het midden van een station verdwaald op de borden of kaartjes zit te staren zal er nooit iemand op je af stappen om te helpen. Daarbij komt ook nog dat er veel criminaliteit is in de stad. Zo had ik al verteld van Chas die zijn portemonnee was gerold en heb ik gedurende de reis nog veel meer van dat soort verhalen gehoord. Maaaaaaaaaaaar dit beeld veranderde n beetje toen ik in Irkutsk was. Mensen spraken je aan en sommige spraken zelfs engels (Wauw!) en iedereen was wat vriendelijker. De stad zelf is overigens niet anders dan andere industriële smerige siberische stinksteden, maar daar kijken we dan maar ff doorheen.

Na een rit van 1,5 uur in een mini-busje was ik dan eindelijk aangekomen bij het Baikalmeer. Dit zoetwatermeer is 636km lang en 60km breed en met een diepte van 1637m het diepste meer ter wereld. omdat het tussen 2 platen ligt word het meer steeds dieper en zal het uiteindelijk de 5de oceaan van de wereld worden. het bevat bijna 1/5 deel van swereld's niet bevroren zoetwatervoorraad en daarmee meer dan de 5 grootste meren in noord-amerika bij elkaar. Uiteraard heb ik natuurlijk gezwommen in het meer en met een graadje of 6 a 7 Celsius was ik daarna weer goed wakker. Het water is zo helder dat je wel 40 meter diep kan kijken en als je een munt laat vallen in het water kan je deze helemaal volgen totdat het kleiner en kleiner word en uiteindelijk verdwijnt in de diepte. Ook meteen even mijn watervoorraad bijgevuld want je kan het gewoon drinken en smaakt beter dan uit de fles. Verder heb ik daar nog het museum bezocht en uiteraard ook een lekkere gerookte vis (Omul) gehad. Oooooh wat was dat lekker joh, na 4 dagen noodles,cup-a-soup en instant koffie was ik wel weer toe aan een echte maaltijd. Terug ben ik met de boot gegaan en daar ontmoette ik nog 4 Noren. Hiermee ben ik uit eten geweest in Irkutsk in een grappig restaurant. als voorgerecht had ik zalm carpaccio. beetje apart maar erg lekker. daarna wilde ik blini's met kaviaar (soort pannenkoek) maar omdat ik al aardig vol zat bestelde ik een portie van 2 stuks i.p.v 3. Nouw je raad het al natuurlijk. vanwege de taalbarrière kreeg ik mooi 2 porties van 3 stuks dus totaal 6 van die pannenkoeken met kaviaar. en omdat het aardig prijzig was (€13 valt mee voor NL begrippen maar niet voor backpackers :)) moest en zou ik ze alle 6 opeten. Aardig vol gevreten daarna afscheid genomen van de 4 Noren en weer terug naar het hostel. spullen gepakt en de hele nacht opgebleven tot 5:15 om de trein te pakken richting Ulaan Bataar (Mogolië). Dit keer deelde ik mijn Coupé met Gordon (UK) en 2 Mongoolse vrouwen (handelaren in kleding) zowel Gordon als ik waren doodop dus 10min later sliepen we al.

Toen ik 's ochtends wakker werd en de gordijntjes open deed bevond ik me in een totaal ander landschap. De bomen hadden plek gemaakt voor het heuvelachtige uitgestrekte landschap van Mongolië gevuld met kuddes paarden en geiten en ook de Ger tenten waren aanwezig. De Grensovergang van Rusland naar Mongolië verliep (na 7uur wachten) vlekkeloos en daar kwam ik dan om half 8 's ochtends lokale tijd in Ulaan Baatar aan. Samen met Gordon werden we op het station al bestormd door hordes mensen met flyers en tours en accommodatie en daar hadden we al snel 1 mannetje uitgepikt die ons voor niks naar het hostel bracht. Meteen weer een hele cultuurshock als je zo van Rusland in Mongolië komt. alles is anders. prijzen n stuk lager. mensen vrolijker en het zonnetje scheen dus mijn dag kon niet meer stuk. in tegenstelling tot andere Aziatische landen kijken ze hier niet vreemd op van toeristen en westerse mensen en ze laten je gelukkig ook met rust. Ja, in Mongolië kan ik me wel n paar weken vermaken. Samen met Gordon en nog een ander stel uit ons hostel vonden we al snel een duitse bakkerij waar we ontbijt hadden. en je raadt nooit wat ik op de menukaart tegenkwam. Original Dutch Pea Soup, oftwel SNERT!!!!!!. daar zat ik dan, op het terras met een zomers temperatuurtje van 35C aan de erwtensoep en hij smaakte verrukkelijk. Verder die dag geld gewisseld, de stad verkent en 's avonds voor de prijs van €1,35 naar de bioscoop geweest (Wanted met Angelina Jolie). De popcorn was nog duurder dan het kaartje en gelukkig was de film in het Engels met Mongoolse ondertitels dus ik mocht niet klagen. De volgende dag heb ik Sean & Chas weer opgezocht. zij waren niet gestopt in Irkutsk en dit was hun laatste dag in Mongolië dus zijn we uit eten geweest en hebben we het het Klooster bezocht en het Nationaal Natuur Museum. Buiten de gewone exposities van alle Flora & Fauna in Mongolië vind je hier ook het in 1955 uit de Gobi woestijn opgegraven skelet van een Tarbosaurus (Grote Vleesetende Dinosaurus) en nog meer skeletten van dinosaurussen zoals Velociraptors (bekend van Jurrasic Park) en 2 kleine dinosaurussen die in een vechtende positie zijn opgegraven. Was erg interessant moet ik zeggen.

Foto's staan hier: http://picasaweb.google.nl/sietsehof/TransSiberiExpress/photo#s5226526232948967122

  • 24 Juli 2008 - 08:25

    Renee:

    Zo, jij mag niet klagen!!! Wat te gek, en dat nu al! Heerlijk je reis, geniet ervan en ik volg je natuurlijk!

    Kus Renee

  • 24 Juli 2008 - 08:50

    Jan Krijgsman:

    Te gek Siets,

    Heb je de zoetwater baikalrobben al gezien, die zijn zo leuk!
    Wel helemaal te gek dat je dit allemaal doet! Er zijn blonde meisjes in Mongolië en die schijnen de allereerste mensen te zijn met blond haar?
    Verder wens ik je een te gekke tijd en blijf ik je reis volgen!
    Have a good one mate! ;-)
    Greetzzz Jan

  • 24 Juli 2008 - 09:59

    Sanne (OZ):

    Hey Sietse!
    Thnx voor dit mooie verhaal weer. Wat heerlijk om te lezen, ik moet zeggen dat t dan bij mij toch ook weer gaat kriebelen. Mja ik heb net te horen gekregen dat ik ben aangenomen voor een baan waarbij ik de hele wereld over moet vliegen dus ook niet verkeerd denk ik. Maar goed, blijf maar lekkr verhaaltjes schrijven, kan ik alvast voorgenieten voor t moment waarop ik ook weer vertrek ;)
    Life is what you make of it!
    Enjoy!
    xx

  • 24 Juli 2008 - 10:33

    Jeroen Dekker:

    Hey Sietse!

    Mooi verhaal weer. Kan niet wachten op de foto's...

  • 24 Juli 2008 - 10:33

    Jeroen Dekker:

    Hey Sietse!

    Mooi verhaal weer. Kan niet wachten op de foto's...

  • 24 Juli 2008 - 14:58

    Femke:

    he broertje,
    wij zijn gisteravond terug gekomen uit italie, hebben het heerlijk gehad. had uit je sms al begrepen dat je net uit de woestijn komt. wat een geweldig verhaal weer. veel plezier nog in mongolie en alvast veel plezier in peking. liefs fem en thijs

  • 24 Juli 2008 - 15:09

    Marijke:

    Wij zijn ook eindelijk aan het genieten van de zomerse temperaturen alleen zonder snert...
    Veel plezier en tot het volgende verhaal.
    Liefs Marijke

  • 24 Juli 2008 - 17:26

    Helen:

    Leuk om weer van je te horen! Klinkt allemaal super! Geniet ervan!!

    x Helen

  • 24 Juli 2008 - 17:55

    Loets:

    Zo zo Siets, zo te zien beleef je weer van alles en heb je t uiteraard onwijs naar je zin. Geniet er van kerel en enjoy your further trip

  • 24 Juli 2008 - 17:56

    Loets:

    Zo zo Siets, zo te zien beleef je weer van alles en heb je t uiteraard onwijs naar je zin. Geniet er van kerel en enjoy your further trip

  • 24 Juli 2008 - 18:02

    Loets:

    Zo zo Siets, zo te zien beleef je weer van alles en heb je t uiteraard onwijs naar je zin. Geniet er van kerel en enjoy your further trip

  • 24 Juli 2008 - 18:18

    Marc:

    hey siets gaat lekker dus, geniet ervan groetjes van ons allen

  • 24 Juli 2008 - 18:24

    Dady:

    ga je nog mee doen aan pony wedstrijd was het snert met varkens poot lust je toch niet? nog 5 dagen werken heb ik 1 maand vrij dan begin ik bij nieuwe werkgever 4 dagen werken top salaris als werktuigbouwkundig technisch medewerker in hydraulische componenten blij dat ik gestudeerd heb have fan gr dad

  • 24 Juli 2008 - 18:52

    Thijs:

    Hoi Siets

    Top verhaal en leuke foto's.

    Groetjes Thijs P
    Ps Loets,een reactie is genoeg hoor!!

  • 25 Juli 2008 - 08:52

    Columba:

    wat een fantastisch verhaal. Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag. Veel plezier en hou je haaks.

  • 25 Juli 2008 - 09:58

    Grijs:

    goeiemorge/middag/avond siets je verhalen worden wel steeds langer he heb een dag vrij moeten nemen om het te lezen(nooit erg hoor) nog steeds leuk have fun

  • 25 Juli 2008 - 12:55

    Jaap:

    Leuk verhaal en een leuke ervaring lijkt mij.

  • 25 Juli 2008 - 19:28

    Will:

    Hoi Siets,blij weer wat van je te horen,ik heb weer genoten van je verhaal en de foto's.Zal je spullen opsturen naar Jurgen in China. Dikke kus Mam

  • 26 Juli 2008 - 09:14

    Witte:

    Mooi verhaal weer Siets. Leuke foto's ook. Alle duifjes op de dam? haha

  • 26 Juli 2008 - 13:17

    Jeroen En Kim:

    hee siets,
    je vermaak je weer best!!!gelukkig maar..wij gaan over een paar dagen naar het hete turkije..alhoewel het hier ook pittig warm is!!spreek je snel..
    gr jeroen en kim

  • 26 Juli 2008 - 21:33

    Dorian :

    Top, mooie foto's onderstrepen de sfeer! Ik reis weer helemaal mee. Tot je volgende post!

  • 29 Juli 2008 - 13:50

    Jolanda En Pascal:

    wat schrijf je toch lekker je hebt echt het gevoel dat je er zelf bij ben we genieten en houden je in de gaten
    liefs ons

  • 04 Augustus 2008 - 19:39

    Esther:

    Hoi Sietse,
    Ik lees net je verhaal en heb je foto's gezien want ik ga volgende week dezelfde reis maken! Ik had er al zin in maar nu nog véél meer! Heb je misschien nog handige tips voor tijdens de reis (Glasex en doekje wist ik bijv. al)? Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietse

Om mijn wereldreis te volgen. Route: Vanaf Amsterdam met de Bus naar Berlijn. dan door naar St. Petersburg daar op de trein naar Moskou en dan de Trans Mongolië Express naar Beijing waar ik n paar dagen voor de Olympische Spelen aankom (als het goed is). Daarna veel landen in Zuid-Oost Azië bezoeken en uiteindelijk naar Nieuw Zeeland om mijn budget weer n beetje aan te vullen. Maar het allerbelangrijkste: Leef met de dag, Doen waar je zin in hebt en niet te ver vooruit plannen want je weet nooit wat de dag van morgen brengt!

Actief sinds 31 Aug. 2006
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 210158

Voorgaande reizen:

20 September 2006 - 05 September 2007

1e Reis naar Australie en Zuidoost Azie

01 Juli 2008 - 30 November -0001

2de Wereldreis.

Landen bezocht: