ff n weekje ertussenuit! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Sietse Hof - WaarBenJij.nu ff n weekje ertussenuit! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Sietse Hof - WaarBenJij.nu

ff n weekje ertussenuit!

Door: Sietse

Blijf op de hoogte en volg Sietse

02 Maart 2007 | Indonesië, Batavia

Zo zit je nog met je hengeltje in de haven van Darwin te vissen en zo lig je 1 dag later met je luie gat op een strandstoel onder de palmbomen aan het prachtige witte strand van Bali.
Jaja..Bali, je weet wel, dat eilandje van Indonesië bekent van Bomaanslagen en Tsunami's. Oftewel de ideale plek om er ff n weekje tussenuit te zijn. En waarom ook niet? Voor ff meer dan 300 Euro heb je een Retourtje Denpasar incl Hotel en Ontbijt. en daar begint het pas mee want na aankomst op Bali is alles nog veel goedkoper. N Ideale plek om ff je Klerenkast of Cd/DVD collectie uit te breiden. Of gewoon lekker de hele week surfen of bruinbakken op het Strand. Voor ons dit keer geen van die 2 want we wilde natuurlijk ook nog wat van de Cultuur zien. Maandagochtend vroeg aangekomen na een vlucht van 2,5 uur hebben we meteen maar een Scooter gehuurd voor 4 Euro per dag om het eiland te gaan verkennen. En de Scooter is hier wel het beste vervoersmiddel aangezien de straatjes smal zijn en de auto's overal vast staan. Verder kennen ze niet veel verkeersregels, laat staan snelheidslimieten. Gas is Alles en als goeie 2de komt de Claxon. Want alleen door te toeteren dwing je voorrang af en manouvreer je door het chaotische verkeer heen. Voor 37 eurocent de liter even de tank volgooien en zo snel mogelijk de stad uit. op naar de tempels en mooie dorpjes om te ontsnappen aan die drukke smerige steden. Onze eerste stop was bij Tanah Lot. Waar een Tempel vlak voor de kust ligt en met laag water te betreden is. Vervolgens mochten we nog op de foto met een slangetje. Nouw laat dat "tje" maar weg bij een Python van 7 Meter lang en ruim 40 Kilo zwaar. Daarna zijn we nog een stukje omhoog gereden door kleine dorpjes heen en langs tempels en rijstvelden richting het strand. Hierbij viel onderweg af en toe de borden met Nederlandse woorden op wat je er nog even aan herrinert dat 350 jaar geleden dit allemaal nog bij Nederland hoorde. Woorden zoals Notaris, Doktor, Stroom, Klinik, Apoteek en de mooiste van allemaal Knalpot, wat uiteraard "Uitlaat" betekent. verder zie je af en toe ook nog wat nederlandse bouwstijl terug in de huizen maar het is toch voornamelijk allemaal Balinees. De 2de dag begon met regen (Ja ook hier is het regenseizoen vollop actief) maar dat weerhield ons er niet van om de scooter te pakken en naar Uluwatu te rijden. Hier een Park en Standbeeld bezichtigd en meegespeeld op een traditioneel indonesies slaginstrument gemaakt van Bamboe. Vervolgens even wat gegeten in Kuta en Daarna goedkoop shoppen op het plein waarbij natuurlijk zwaar afgedingt wordt. 10% van de vraagprijs begin je mee en zo kom je uiteindelijk nog redelijk goedkoop uit. bijvoorbeeld redelijk knappe merk T-Shirts voor 1,50 Euro. Broeken voor 4 a 5 euro. Portemonnees voor 1,60 Euro enz..enz... Echt alles is hier spotgoedkoop dat het gewoon leuk is om te winkelen en af te dingen. S'avonds uitgeweest en veel kroegen afgeweest met live muziek en karaokebarretjes en voor een Bintang (Indonesische variant van Heineken) betaal je zo tussen de 1 en 1,5 euro. Onderweg nog even stilgestaan bij de plek waar 4,5 Jaar geleden nog een Discotheek stond maar waar nu een monument is met een lijst van de 199 slachtoffers die bij de Bomsaanslag van 12 October 2002 zijn omgekomen. Best wel indrukwekkend en toch ook beangstigend omdat je beseft dat het elk moment weer kan gebeuren. Met 88 doden staat Australië bovenaan. geen wonder dat ze nog steeds een negatief reisadvies afgeven voor Bali. Oja...Balanda (nederland) word als 3de genoemd met welgeteld 4 slachtoffers. Maar goed. Life Goes On en ik ook dus op weg naar de volgende kroeg. Volgende ochtend helaas iets later dan gepland opgestaan. niet alleen de drank maar ook het eten brengt je maag flink van streek en uiteindelijk na een Aussie breakfast vertrokken we richting Tabanan en vervolgens naar het Apenbos in Kedaton. even de aapjes voeren en wat tempels bezocht om vervolgens richting Nusa Dua te gaan waar we wilde gaan surfen. Helaas zaten we niet op het goeie strand en bevonden we ons tussen de luxe Spa's en 4 sterren Resorten. helemaal niet erg natuurlijk en dus sneakte we het prive strand en pikte een strandstoel in. en daar lig je dan. tussen de echte toeristen en opgebrande zakenmannen en vrouwen. ff lekker gezont, gezwommen en wat gedronken en daarna weer terug richting ons Hotel. Dit keer niet uit geweest want de volgende dag hadden we een lange tour geboekt. We begonnen s'ochtends bij Batubulan om de Barong & Keris Dans te zien. een dans die over de goede en kwaden goden gaat. Vervolgens naar Celuk om een goud en zilver smid te bezoeken. natuurlijk nog wat zilverwerk gekocht want ook hier is de prijs laag omdat al het goud en zilver uit Borneo vandaan komt. Daarna op naar een Woodcarver in Mas om de houtsnijers bezig te zien. vervolgens naar de Batur vulkaan van bij Kintamani geweest en daar op de berg een uitgedreide lunch gehad. op de weg terug nog wat tempels bezocht en weer wat aapjes bekeken. En toen we bijna terug waren bij het Hotel viel ons oog op een Nederlandse Snackbar. nouw dat hoef je ons geen 2de keer te laten zien dus nadat we bij het hotel afgezet werden meteen de taxi genomen richting de Snackbar. En jahoor. het werd gerunt door een Nederlands-indonesisch echtpaar en eindelijk konden we na 6 maanden Noodles en Pasta's weer eens lekker Kroketten, Frikandellen en Patat met echte Hollandse Mayonaisse bestellen. Vooral de kroketten waren erg lekker en we hebben ook nog even het nederlandse nieuws gezien en wat verhalen uitgewisseld. maar aan alles komt een eind en het begon weer echt hondenweer te worden (zo'n beetje hetzelfde als in NL op dit moment) en we zijn weer terug gegaan naar het Hotel. Nog wat gewinkeld en uiteindelijk weer het vliegtuig in terug naar Darwin.
We vertrekken daarna meteen naar Broome want in Darwin regent het ook pijpestelen. Weltruste lieve kijkbuiskindertjes en tot de volgende keer maar weer.

ps: bedankt trouwe aanhangers voor de reacties. ook al is het niet zoveel meer als in het begin, het is toch erg leuk om even te lezen hoe het jullie daar in nederland vergaat.

• 02 Maart 2007 - 06:54

Dorian:

Mooie plaatjes van Indonesie. Een soort national geografic reportage.

• 02 Maart 2007 - 07:11

Nix:

Hey siets, nog steeds naar je zin zie ik! mooi man, blijf genieten en ik hou je in de gaten. Gr. Nix

• 02 Maart 2007 - 12:49

Suus!!:

Nice, nice! Enjoy....X Suus

• 02 Maart 2007 - 14:22

Sabje:

Hey Siets,

wist niet dat jij zo van de cultuur was, maar je maakt wat mee zo zeg. En je ziet nog eens wat van de wereld. Ik ben jaloers op je... veel plezier nog. dikke kus

• 02 Maart 2007 - 17:03

Will:

Geweldig zo'n weekje Bali,jullie genieten er goed van.Ga zo door dan kunnen wij van de leuke verhalen genieten.XXX Mam

• 03 Maart 2007 - 08:20

Sabina:

He Siets,
    Leuk om wat beknde plaatjes te zien. Bali is geweldig he. Nog een par weken dan kan ik Barry achterna naar Aussie. Nog veel plezier....

• 03 Maart 2007 - 11:58

Cees:

mooie plaatjes vooral die tijgerpython have fun

• 04 Maart 2007 - 13:23

Froukje:

Leuk om zo te lezen wat je doet en waar je bent. Zo te zien heb je het naar je zin houden zo!

• 05 Maart 2007 - 08:44

Ella:

Wat een luxe, zomaar ff een weekje naar Bali... (jaloers!!!) Weer een top verhaal + foto's. Geniet nog maar van je avonturen daar, want hier mis je niets... Liefs

• 05 Maart 2007 - 11:01

Jeroen D:

Hey Siets! Gave foto's hoor. Vooral die snake! Veel plezier!

• 07 Maart 2007 - 16:26

Bert Grijs:

was je zo moe van die 5 maanden australie dat je aan vakantie toe was of doe j dit alleen maar om ons lekker te maken groeten bert en schrijf en kiek ze maar raak wij genieten dan ook een beetje

• 21 Juni 2007 - 15:56

Jeroen Rekers :

hee mooie fotos weer he bedankt voor je berichtje naar de top groetjes